أثر التفاعل بين الدافعية العقلية والمعتقدات الرياضية على التحصيل الأکاديمي لطلاب کلية التربية شعبة الرياضيات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس المناهج وطرق التدريس "رياضيات"، کلية التربية – جامعة سوهاج

2 مدرس علم النفس التربوي، کلية التربية – جامعة سوهاج

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بحث أثر الدافعية العقلية والمعتقدات الرياضية والتفاعل فيما بينهما على التحصيل الأکاديمي لطلاب کلية التربية شعبة الرياضيات. ولتحقيق ذلک تم تطبيق أدوات الدراسة (مقياس الدافعية العقلية للرياضيات – مقياس المعتقدات الرياضية) علىعينة قوامها(307) طالب وطالبة بالفرقة الأولى شعبة الرياضيات بکلية التربية بسوهاج للعام الجامعى 2017-2018م. وتوصلت الدراسة الى النتائج التالية:
-         الدافعية العقلية للرياضيات لدى طلاب الفرقة الأولى شعبة الرياضيات بکلية التربية منخفضة.
-         توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية العقلية للرياضيات تعزى لمتغير الجنس لصالح الاناث.
-         حجم تأثير بعدى (الترکيز العقلي، والتوجه نحو التعلم) والدافعية العقلية ککل فى التحصيل الأکاديمي لطلاب الفرقة الأولى شعبة الرياضيات بکلية التربية قوى. أما تأثير بعدى (الحل الإبداعي للمشکلات، التکامل المعرفى) في التحصيل الأکاديمي کان منعدمًا.
-         المعتقدات الرياضية لدى طلاب الفرقة الأولى شعبة الرياضيات بکلية التربية سلبية عدا أهمية الرياضيات فقد جاءت معتقدات الطلاب عنها ايجابية.
-         لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المعتقدات الرياضية تعزى لمتغير الجنس الا في بعد طبيعة الرياضيات فقد کانت الفروق دالة لصالح الاناث.
-         حجم تأثير المعتقدات الرياضية فى التحصيل الأکاديمى لطلاب الفرقة الأولى شعبة الرياضيات بکلية التربية قوى.
-         المزاوجة بين الدافعية العقلية والمعتقدات الرياضية لها تأثير قوى دال إحصائيًا على التحصيل الأکاديمى لطلاب الفرقة الأولى شعبة الرياضيات بکلية التربية.
 وفى ضوء نتائج الدراسة تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

investigate the effect of mental motivation and mathematical beliefs and the interaction between them on the academic achievement of the students of the Faculty of Education, Mathematics Department. To achieve this

المؤلفون [English]

  • taha ali 1
  • eman fawaz 2
1 Teacher of Curricula and Teaching Methods "Mathematics", Faculty of Education - Sohag University
2 Instructor of Educational Psychology, Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

The study aimed to investigate the effect of mental motivation and mathematical beliefs and the interaction between them on the academic achievement of the students of the Faculty of Education, Mathematics Department. To achieve this, the instruments of study (a scale of mental motivation of mathematics - a scale of mathematical beliefs) have been administrated to a sample of (307) students in the first division, Mathematics Department, Faculty of Education, Sohag for the academic year 2017-2018.
The study revealed the following findings:
-    The mental motivation of mathematics in the students of the first division, Mathematics Division, Faculty of Education is low.
-    There are statistically significant differences in the mental motivation of mathematics due to the gender variable in favor of females.
-    the effect size of mental focus including orientation towards learning and mental motivation as a whole in the academic achievement of the students of the first year, the Mathematics Division, Faculty of Education is strong. The post-creative (creative solution to problems, cognitive integration) in academic achievement was bare.
-    Mathematical beliefs among the students of the first year, Mathematics Department, Faculty of Education negative, except the importance of mathematics, the students' beliefs were positive.
-    There are no statistically significant differences in the mathematical beliefs attributed to gender variable except after the nature of mathematics, the differences were in favor of females.
-    The effect size of mathematical beliefs in the academic achievement of the students of the first division, Mathematics Division, Faculty of Education was strong.
-    The correlation between mental motivation and mathematical beliefs has a statistically significant effect on the academic achievement of the students of the first division, Mathematics Department, Faculty of Education.
 In light of the findings of study, some recommendations and suggestions were presented.

المجلد 59، العدد 59 - الرقم المسلسل للعدد 59
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 813-881
  • تاريخ الاستلام: 22 مايو 2019
  • تاريخ القبول: 22 مايو 2019