التشوهات المعرفية وعلاقتها بفاعلية الذات الأكاديمية واليقظة العقلية والإرجاء الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد-كلية التربية – جامعة كفر الشيخ

المستخلص

هدف البحث الحالي للتعرف على العلاقة بين التشوهات المعرفية وفاعلية الذات الأكاديمية واليقظة العقلية والارجاء الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية، والكشف عن وجود فروق دالة احصائيا تُعزَى للنوع (ذكور/ اناث)، والتخصص الأكاديمي (علمي/ أدبي)، وكذلك الكشف عن إمكانية التنبؤ بالإرجاء الأكاديمي من خلال التشوهات المعرفية وفاعلية الذات الأكاديمية واليقظة العقلية. وتكونت عينة البحث من (300) طالبا وطالبة بكلية التربية جامعة كفر الشيخ. واستخدمت الباحثة: استبيان التشوهات المعرفية اعداد (De Oliveira, 2015) تعريب وتقنين الباحثة، واستبيان فاعلية الذات الأكاديمية اعداد (Sachitra& Bandara, 2017) تعريب وتقنين" الباحثة"، ومقياس العوامل الخمس لليقظة العقلية إعداد Bear et al., 2006)) ترجمة "عبد الرقيب البحيري وآخرون" (2014)، ومقياس الارجاء الأكاديمي المختصر اعداد ((Geara et al., 2019 تعريب وتقنين الباحثة. وأسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية دالة احصائيا موجبة بين التشوهات المعرفية والارجاء الأكاديمي، وسالبة مع فاعلية الذات الاكاديمية واليقظة العقلية. كما أسفرت النتائج عن أنه لا توجد فروق تُعزى للنوع في التشوهات المعرفية واليقظة العقلية، ووجود فروق دالة احصائيا تُعزى للنوع (ذكور/ اناث) في فاعلية الذات الأكاديمية لصالح الاناث، وفروق في الارجاء الأكاديمي لصالح الذكور. وأسفرت النتائج أيضا عن أنه لا توجد فروق دالة احصائيا في التشوهات المعرفية واليقظة العقلية والارجاء الأكاديمي تُعزى للتخصص، ووجود فروق دالة احصائيا في فاعلية الذات الأكاديمية تعزى للتخصص لصالح التخصصات العلمية. كما أسفرت النتائج عن إمكانية التنبؤ بالإرجاء الأكاديمي من خلال التشوهات المعرفية وفاعلية الذات الأكاديمية واليقظة العقلية. وتم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج البحث.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Cognitive Distortions and its relationship to Academic self-Efficacy, Mindfulness, and Academic procrastination among Faculty of Education students.

المؤلف [English]

  • Amal Mohamed Ahmed Zayed
Assistant professor of educational psychology- Faculty of Education, Kafrelsheikh University
المستخلص [English]

The aim of the current paper is to identify the relationship between cognitive distortions, academic self-efficacy, mindfulness, and academic procrastination among college students, and to reveal the presence of differences attributed to gender (male/female) and academic specialization (scientific/literary), as well as revealing the possibility of predicting academic procrastination. Through cognitive distortions, academic self-efficacy, and mindfulness. The research sample consisted of (300) male and female students at the Faculty of Education, Kafrelsheikh University. The researcher used: The Cognitive Distortions questionnaire prepared by (De Oliveira, 2015) translated into Arabic by the “researcher, the Academic Self-Efficacy questionnaire (Sachitra& Bandara, 2017), translated into Arabic by the “researcher,” and the Five Factors of Mental Awareness Scale by Bear et al., 2006), translated by “Abdul Raqeeb Al-Buhairi et al.” (2014), and the Brief Academic Procrastination Scale (Geara et al., 2019), translated into Arabic by the researcher. The results revealed a positive, statistically significant correlation between cognitive distortions and academic procrastination, and a negative correlation with academic self-efficacy and mindfulness. The results also revealed that there are no differences attributable to gender in cognitive distortions and mindfulness, and there are statistically significant differences attributable to gender (male/female) in academic self-efficacy in favor of females, and differences in academic procrastination in favor of males. The results also revealed that there are no statistically significant differences in cognitive distortions, mindfulness, and academic procrastination attributable to specialization, and that there are statistically significant differences in academic self-efficacy attributable to specialization in favor of scientific specializations. The results revealed the possibility of predicting academic procrastination through cognitive distortions, academic self-efficacy, and mindfulness. Some recommendations and proposed research were presented considering the research results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cognitive Distortions
  • Academic self-Efficacy
  • Mindfulness
  • Academic procrastination
المجلد 116، العدد 116 - الرقم المسلسل للعدد 116
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 87-152
  • تاريخ الاستلام: 10 أكتوبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 15 أكتوبر 2023
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2023