أنشطة إثرائية في اللغة العربية قائمة على ما وراء الفهم القرائي لتنمية مهارات الكتابة التفسيرية والذكاء الثقافي لدى طلبة جامعة العين بإمارة أبو ظبي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرائق تدريس اللغة العربية المشارك- كلية التربية- جامعة العين بأبو ظبي

المستخلص

         نال مفهوم ما وراء الفهم القرائي Meta Reading Comprehension اهتمامًا وانتشارًا موسعًا في الأوساط التربوية في الآونة الأخيرة في بدايات القرن الحادي والعشرين، نظرًا لما يؤديه هذا المفهوم من دور في توظيف ودعم الأفكار والحقائق والنظريات حول التعلم وتحسين طبيعته؛ مما يعلي من قدرات المتعلم على تقييم فهم النص المقروء واستيعاب أجزائه الغامضة والمحيرة في الوقت ذاته، ويرتقي من مستوى دقة هذا الفهم Accuracy Level، والقدرة على إصدار أحكام للتعلم فيما يتم تعلمه أو ما يؤديه من مهام. من هذا المنطلق استهدفت الدراسة الحالية تصميم عدد من الأنشطة الإثرائية في اللغة العربية قائمة على عمليات ما وراء الفهم القرائي، وتحديد فعاليتها في تنمية مهارات الكتابة التفسيرية، وترقية الذكاء الثقافي لدى طلبة جامعة العين بإمارة أبو ظبي بدولة الإمارات العربية المتحدة، وتكونت عينة الدراسة من (50) طالب وطالبة من طلبة جامعة العين الذين يدرسون مساق اللغة العربية - كمتطلب جامعي – في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2022-2023م، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي في إعداد الإطار النظري، وأدوات الدراسة المتمثلة في اختبار مهارات الكتابة التفسيرية، ومقياس الذكاء الثقافي، وتحليل النتائج وتفسيرها، كما تم استخدام المنهج شبه التجريبي في الجزء الميداني المتمثل في التصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية الأنشطة الإثرائية في اللغة العربية المبنية على ما وراء الفهم القرائي في تنمية مهارات الكتابة التفسيرية والذكاء الثقافي لدى مجموعة الدراسة، كما أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية طردية موجبة بين نمو الكتابة التفسيرية والذكاء الثقافي لدى عينة الدراسة.  وقد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بإعداد الأنشطة الإثرائية في ضوء عمليات ما وراء الفهم القرائي أثناء تدريس مساقات برامج اللغة العربية لطلبة الجامعة؛ مما ينمي قدرتهم على اكتساب المعارف والمهارات اللغوية الواردة في المساقات اللغوية والأدبية بالجامعة والتفاعل معها بنجاح بذكاءاتهم المتنوعة والمتعددة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enrichment Activities based on Met, Reading Comprehension to develop Explanatory writing skills and cultural intelligence among students at Al Ain University in the Emirate of Abu Dhabi

المؤلف [English]

  • Osama Kamal El-Din Ibrahim Salman
Associate Professor of Curriculum and Methods of Teaching the Arabic Language College of Education - Al Ain University, Abu Dhabi
المستخلص [English]

       The concept of Met, Reading Comprehension has gained widespread attention and spread in educational circles recently in the early twenty-first century, due to the role this concept plays in employing and supporting ideas, facts, and theories about learning and improving its nature. This increases the learner’s ability to evaluate the understanding of the read text and comprehend its ambiguous and puzzling parts at the same time, and raises the level of accuracy of this understanding, and the ability to make judgments regarding what is being learned or the tasks being performed. From this standpoint, the current research aimed to design a number of enrichment activities in the Arabic language based on Met, Reading Comprehension, and determine their effectiveness in developing expository writing skills and promoting cultural intelligence among students at Al Ain University in the Emirate of Abu Dhabi in the United Arab Emirates. The study sample consisted of (50 ) A male and female student from Al Ain University who are studying the Arabic language course - as a university requirement - in the second semester of the academic year 2022-2023 AD. The research used the descriptive approach in preparing the theoretical framework, and the research tools represented in the expository writing skills test, the cultural intelligence scale, and analyzing the results. And its interpretation. The experimental method was also used in the field part represented by the one-group experimental design. The results of the research resulted in the effectiveness of enrichment activities in the Arabic language based on Met, Reading Comprehension in developing expository writing and cultural intelligence among the research group. The results also showed the existence of a relationship A positive, direct correlation between the growth of expository writing and cultural intelligence among the research sample.              
       The research recommended the need to pay attention to preparing enrichment activities in light of processes Met, Reading Comprehension while teaching Arabic language program courses to university students. Which develops their ability to acquire the knowledge and linguistic skills contained in the linguistic and literary courses at the university and to interact with them successfully using their diverse and multiple intelligences.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Enrichment Activities based on Met
  • Reading Comprehension
  • expository writing skills
  • cultural intelligence
  • Al Ain University students who study the Arabic language course as a university requirement
المجلد 116، العدد 116 - الرقم المسلسل للعدد 116
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 675-725
  • تاريخ الاستلام: 11 نوفمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 24 نوفمبر 2023
  • تاريخ القبول: 28 نوفمبر 2023