تفعيل الهوية الثقافية لطلاب الجامعات المصرية في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي (تصور مقترح)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد بقسم أصول التربية كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

2 مدرس بقسم التعليم العالي والمستمر كلية الدراسات العليا للتربية جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الوقوف على أهم ملامح تطبيقات الذكاء الاصطناعي بالجامعات، تحديد مؤشرات العلاقة بين الهوية الثقافية لطلاب الجامعات المصرية وتطبيقات الذكاء الاصطناعي، ووضع تصور مقترح لتفعيل الهوية الثقافية لطلاب الجامعات المصرية في ضوء تطبيقات الذكاء الاصطناعي. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، واستخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج لعل من أهمها:

تقنيات الذكاء الاصطناعي لا تزال تستخدم بشكل محدود في تحديد البرامج الأكاديمية المناسبة للطلاب، وقد يكون ذلك بسبب نقص البيانات المتاحة حول الطلاب ومهاراتهم واحتياجاتهم اللازمة لهذا النوع من التحليلات، بالإضافة إلى ضعف وعي الطلاب بالتقنيات المتاحة.
ضعف استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التخطيط للندوات الأدبية والشعرية، والاعتماد على الإعلانات التقليدية للترويج لها بدلًا من الاستفادة من وسائل التواصل الاجتماعي والتقنيات الحديثة.
قلة الرغبة لدى بعض الطلاب في استخدام وسائل التواصل الاجتماعي لغرض العرض السياسي، بالإضافة إلى أنه قد يشعر البعض بالحذر من التعبير عن آرائهم السياسية علنًا، خاصة في ظل بعض القيود والتحديات التي يمكن أن تواجههم عند تعبيرهم عن آرائهم.
وجود العديد من التحديات التي تواجه تطوير تقنيات تعليمية متعددة الثقافات لعل من أهمها: التحديات التقنية التي تواجه تصميم تجارب تعليمية متعددة الثقافات مثل صعوبة توفير محتوى متعدد اللغات والتعرف على احتياجات الطلاب من ثقافات مختلفة، بالإضافة إلى نقص الموارد اللازمة لتطوير تلك التقنيات مثل الوقت والموارد المالية والبشرية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectivetate the Cultural Identity for Egyptian University Students in the Light of Artificial Intelligence Applications (Suggested Proposal)

المؤلفون [English]

  • Asmaa Mourad Saleh Mourad Zeidan 1
  • Abdel-Tawab Sayed Eisa Yousef 2
1 Assistant professor at Foundations of Education Department Faculty of Graduate Studies for Education - Cairo University
2 Lecturer at Higher and Continuing Education Department Faculty of Graduate Studies for Education - Cairo University
المستخلص [English]

The study aimed to identify the most important features of artificial intelligence applications in universities, determine the indicators of the relationship between the cultural identity of Egyptian Universities students and applications of artificial intelligence, and develop a suggested proposal to effectivetate the cultural identity for Egyptian university students in the light of applications of artificial intelligence. The study followed the descriptive approach. A questionnaire was used as a tool for data collection. The study revealed several results, perhaps the most important of which are:

Artificial intelligence techniques are still used to a limited extent in determining appropriate academic programs for students. This may be due to the lack of available data about students, their skills, and their needs for this type of analysis, in addition to the students’ poor awareness of the available technologies.
Weak use of artificial intelligence applications in planning literary and poetry seminars, and relying on traditional advertisements to promote them instead of benefiting from social media and modern technologies.
The lack of desire among some students to use social media for the purpose of political presentation, in addition to that some may feel wary of expressing their political opinions publicly, especially in light of some of the restrictions and challenges that they may face when expressing their opinions.
There are many challenges facing the development of multicultural educational technologies, perhaps the most important of which are: Technical challenges facing the design of multicultural educational experiences, such as the difficulty of providing multilingual content and identifying the needs of students from different cultures, in addition to the lack of necessary resources to develop these technologies such as time and financial and human resources.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cultural Identity
  • Egyptian Universities
  • Artificial Intelligence
المجلد 116، العدد 116 - الرقم المسلسل للعدد 116
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 881-1011
  • تاريخ الاستلام: 19 مايو 2023
  • تاريخ المراجعة: 01 يونيو 2023
  • تاريخ القبول: 03 يونيو 2023