دور الجامعة في تنمية الوعى البيئي لطلابها لمواجهة تداعيات التغيرات المناخية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد كلية التربية- جامعة المنصورة

2 أستاذ أصول التربية المساعد كلية التربية - جامعة دمياط

المستخلص

استهدفت الدارسة الحالية وضع تصور مقترح لتفعيل دور الجامعة في تنمية الوعى البيئي لطلابها لمواجهة تداعيات التغيرات المناخية . حيث اعتمدت الدراسة في منهجيتها على المنهج الوصفى ، ولتحقيق هذا الهدف الرئيس عرضت الدراسة اطارًا نظرياً حول الاطار المفاهيمى للوعى البيئي والتعريف بالتغيرات المناخية ، وأسبابها ، وتداعياتها المختلفة على كافة قطاعات المجتمع . أما الإطار الميدانى فقد طُبقتين أداتين( الاستبانة ،أداة المقابلة المفتوحة ) تم الوقوف من خلالهما على بعض النتائج أهمها : جاء غياب برامج التنشئة والتثقيف البيئى فى معظم المناهج التعليمية ، وقلة فرص مشاركة ومتابعة عضو هيئة التدريس لطلابهم أثناء ممارسة الأنشطة الطلابية ذات العلاقة بالبيئة ، وبُعد التطبيقات الخاصة بالمقررات الدراسية عن تناول القضايا البيئية وتحديات التنمية المستدامة؛ في مقدمة المعوقات التي تعوق تحقيق الوعى البيئي للطلاب  .
أما عن المتطلبات اللازمة لتفعيل دور الجامعة، والتي تم الاستفادة ة منها فى بناء التصور المقترح فقد تمثلث فى تنظيم قوافل توعوية لتوعية أفراد المجتمع بمشكلات البيئة والتغيرات المناخية، تضمين قضايا المناخ ، والبيئة ضمن خريطة الأنشطة الطلابية على مستوى الكليات والجامعة، وتضمين موضوعات بحثية عن التغيرات المناخية في الخطة البحثية للجامعة

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of the university in developing environmental awareness for its students to face the repercussions of climate change

المؤلفون [English]

  • Amal Moawad El-Higrasy 1
  • Wafaa Mageed Mohammed El-Malahy 2
1 Assistant Professor of Education Faculty of Education - Mansoura University
2 Assistant Professor of Education Faculty of Education - Damietta University
المستخلص [English]

               The current study aimed to develop a proposed vision to activate the role of the university in developing environmental awareness for its students to face the repercussions of climate change. Where the study relied in its methodology on the descriptive approach, and to achieve this main goal, the study presented a theoretical framework on the conceptual framework of environmental awareness and the definition of climate changes, their causes, and their various repercussions on all sectors of society.               As for the field framework, two tools (questionnaire and open interview tool) were applied through which some results were identified, the most important of which are: the absence of environmental education and upbringing programs in most educational curricula, and the lack of opportunities for faculty members to participate and follow up with their students during the practice of student activities related to the environment, and the distance Course applications on environmental issues and sustainable development challenges; At the forefront of the obstacles that impede the achievement of environmental awareness for students.As for the requirements necessary to activate the role of the university, which were utilized in building the proposed vision, they were represented in organizing awareness convoys to educate community members about the problems of the environment and climate changes, including climate and environment issues within the map of student activities at the college and university levels, and including research topics on changes. climate in the university's research plan.

الكلمات الرئيسية [English]

  • The roles of the university
  • Environmental awareness
  • Climate change
المجلد 116، العدد 116 - الرقم المسلسل للعدد 116
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 1143-1252
  • تاريخ الاستلام: 25 يوليو 2023
  • تاريخ المراجعة: 28 يوليو 2023
  • تاريخ القبول: 31 يوليو 2023