فاعلية استراتيجية التصور الذهنى فى تنمية التفكير التخيلى والذاكرة البصرية لدى الأطفال ضعاف السمع المدمجين في مطروح

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ علم نفس الطفل المساعد كلية التربية للطفولة المبكرة جامعة مطروح

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد بكلية التربية الخاصة جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

المستخلص

استهدف البحث الحالي التعرف على فعالية استراتيجية التصور الذهنى فى تنمية التفكير التخيلى والذاكرة البصرية لدى الأطفال ضعاف السمع المدمجين في مطروح ، وتكونت عينة البحث الأساسية من (10) أطفال من ضعاف السمع المدمجين في مدارس التعليم العام بمحافظة مطروح، وتمثلت أدوات البحث فى: مقياس التفكير التخيلى (إعداد الباحثان )،ومقياس الذاكرة البصرية (إعداد الباحثان )،وبرنامج قائم على استراتيجية التصور الذهنى (إعداد الباحثان )، وتم استخدام الأساليب الإحصائية الملائمة، وأظهرت النتائج ما يلي : وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات الأطفال بالمجموعتين التجريبية والضابطة بعد تطبيق البرنامج في الدرجة الكلية لمقياس التفكير التخيلي لدى الأطفال ضعاف السمع المدمجين وجميع أبعاد المقياس لصالح المجموعة التجريبية، مما يعنى تحسن درجات أطفال المجموعة التجريبية بعد تعرضهم لجلسات البرنامج،وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات الأطفال بالمجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج في الدرجة الكلية لمقياس التفكير التخيلي ومقياس الذاكرة البصرية لدى الأطفال ضعاف السمع المدمجين وجميع أبعاد المقياس لصالح القياس البعدى، مما يعنى تحسن درجات أطفال المجموعة التجريبية بعد تعرضهم لجلسات البرنامج،عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات الأطفال بالمجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعى في الدرجة الكلية لمقياس التفكير التخيلي  الذاكرة البصرية لدى الأطفال ضعاف السمع المدمجين وجميع أبعاد المقياس، مما يعنى استمرار التحسن لدى أطفال المجموعة التجريبية حتى فترة المتابعة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of Mental Imagery Strategy in developing imaginative thinking and Visual memory among Integrated hearing-impaired children in Matrouh

المؤلفون [English]

  • Lubna Shaaban Ahmed Abu Zaid 1
  • Omar Al-Sayed Hamada 2
1 Assistant Professor of Child Psychology College of Early Childhood Education Matrouh University
2 Assistant Professor of Special Education College of Special Education Misr University for Science and Technology
المستخلص [English]

The current research aimed to identify the effectiveness of the mental visualization strategy in developing imaginative thinking and visual memory among hearing-impaired students integrated into general education schools. The basic research sample consisted of (5) hearing-impaired children integrated into general education schools in Matrouh Governorate, The research tools were: the imaginative thinking scale (prepared by the researchers), the visual memory scale (prepared by the researchers), and a program based on the mental visualization strategy (prepared by the researchers). Appropriate statistical methods were used, and the results showed the following: the presence of statistically significant differences at the level of significance. (0.01) between the average ranks of the scores of the children in the experimental and control groups after applying the program in the total score of the imaginative thinking scale for the integrated hearing-impaired children and all dimensions of the scale in favor of the experimental group, which means that the scores of the children of the experimental group improved after they were exposed to the program sessions. There are statistically significant differences at the level of Significance (0.01) between the average ranks of the scores of the children in the experimental group before and after implementing the program in the total score of the imaginative thinking scale and the visual memory scale of the integrated hearing-impaired children and all dimensions of the scale in favor of the post-measurement, which means that the scores of the children of the experimental group improved after being exposed to the program sessions. There is no Statistically significant differences between the average ranks of the scores of the children in the experimental group in the post and follow-up measurements in the total score of the imaginative thinking scale and visual memory among the combined hearing-impaired children and all dimensions of the scale, which means continued improvement in the children of the experimental group until the follow-up period.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mental Imagery Strategy
  • imaginative thinking
  • Visual memory
  • hearing impaired students In general education schools
المجلد 118، العدد 118 - الرقم المسلسل للعدد 118
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2024
الصفحة 779-823
  • تاريخ الاستلام: 11 نوفمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 20 نوفمبر 2023
  • تاريخ القبول: 28 نوفمبر 2023