درجة التمكن من أبعاد البراعة الرياضية لدى طلاب الصف الثاني المتوسط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم رياضيات بوزارة التعليم - طالب دكتوراه كلية التربية - جامعة الملك خالد المملكة العربية السعودية

2 أستاذ تعليم الرياضيات المشارك كلية التربية - جامعة الملك خالد المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة تمكن طلاب الصف الثاني المتوسط بمدينة مكة المكرمة من أبعاد البراعة الرياضية (الاستيعاب المفاهيمي، الطلاقة الإجرائية، الكفاءة الاستراتيجية، الاستدلال التكيفي)، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، باستخدام اختبار البراعة الرياضية الذي تكون من أحد عشر سؤالاً، وتم تطبيق الدراسة على عينة عشوائية مكونة من (558) طالباً من طلاب الصف الثاني المتوسط بمدينة مكة المكرمة. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة تمكن الطلاب من أبعاد البراعة الرياضية كان منخفضاً في الدرجة الكلية، حيث بلغت نسبة تمكنهم الكلية (38.5%). وكذلك كان درجة تمكن هم منخفضاً في الأبعاد الفرعية الأربعة للبراعة الرياضية، حيث جاء بُعد الاستيعاب المفاهيمي أولاً بنسبة تمكن (48.2%)، تلاه بُعد الكفاءة الاستراتيجية بنسبة (36.7%)، ثم الطلاقة الإجرائية بنسبة (36.2%)، وأخيراً بُعد الاستدلال التكيفي بنسبة (34.3%). وأوصت الدراسة بتجهيز معمل للرياضيات في كل مدرسة، وربط محتوى مقررات الرياضيات بحياة الطلاب، وإعادة تصميم دليل معلم الرياضيات ليدعم الاتجاه نحو تنمية البراعة الرياضية أثناء التدريس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Mastery from the Dimensions of Mathematical Proficiency among Second-Grade Middle School Students.

المؤلفون [English]

  • sami alharthi 1
  • sami Alshehri 2
1 Mathematics teacher at the Ministry of Education - PhD student College of Education - King Khalid University Kingdom of Saudi Arabia
2 Associate Professor of Mathematics Education College of Education - King Khalid University Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the degree of mastery of second-grade intermediate school students of Makkah Al-Mukarramah of the dimensions of mathematical proficiency (conceptual comprehension، procedural fluency، and adaptive reasoning). To achieve the objectives of the study، the descriptive survey approach was followed، using the mathematical aptitude test that consisted of eleven questions. The application of the study to a sample of (558) students from the second intermediate grade in the city of Makkah Al-Mukarramah. The results of the study showed that the degree of students' mastery of mathematical proficiency is low in the total score، reaching (38.5%). Consequently، their degree of mastery appeared to be low in the four sub-dimensions، as it came after conceptual comprehension، first with a rate of (48.2%) ، followed by strategic competence at (36.7%) ، then procedural fluency by (36.2%) and finally adaptive inference reasoning by (34.3%). In light of these results، the study recommended the following: preparing a mathematics laboratory in each school، linking the content of the mathematics course with students' lives، redesigning the mathematics teacher guide to support the trend towards developing mathematical prowess during teaching، while training teachers on the teaching skills necessary to develop students' mathematical proficiency.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Mathematical Proficiency
  • Conceptual Comprehension
  • Procedural Fluency
  • Strategic Aptitude
  • Adaptive Reasoning
المجلد 119، العدد 119 - الرقم المسلسل للعدد 119
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2024
الصفحة 261-308
  • تاريخ الاستلام: 26 نوفمبر 2023
  • تاريخ القبول: 24 ديسمبر 2023