فاعلىة برنامج أنشطة تعليمية تعلمية قائمة على توجه STEAM لتنمية الاستيعاب المفاهيمي والتذوق الجمإلى لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدارس الرسمية لغات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم المناهج وطرق تدريس – كلية التربية – جامعة عين شمس

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تعرف فاعلية برنامج أنشطة تعلىمية تعلمية قائمة على توجه STEAM لتنمية الاستيعاب المفاهيمي والتذوق الجمإلى لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدارس الرسمية لغات.وقد تم اختيار مجموعة من تلاميذ الصف الثالث الإبتدائي بالمدارس الرسمية للغات بلغ عددهم (31) تلميذ وتلميذة، وأعد الباحثان برنامج أنشطة تعليمية تعلمية قائمة على توجه STEAM لتنمية الاستيعاب المفاهيمي والتذوق الجمإلى  لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدارس الرسمية لغات (من خلال الاطلاع على الدراسات والبحوث والمشروعات المتعلقة بموضوع البحث)، وتدريسه من خلال استراتيجيات التدريس النشطة. وتضمنت أدوات البحث (اختبار الاستيعاب المفاهيمي، مقياس التذوق الجمإلى) طبقت قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث، وأظهرت نتائج البحث وجود فرق دالً احصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ وتلميذات مجموعة البحث فى التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي. وهذا يدل على فاعلية برنامج أنشطة تعليمية تعلمية قائمة على توجه STEAM لتنمية الاستيعاب المفاهيمي والتذوق الجمإلى لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدارس الرسمية لغات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a program of Educational Activities based on the STEAM approach to developing conceptual understanding and aesthetic appreciation among primary school students in public schools Languages

المؤلفون [English]

  • Rasha Mahmoud Badawi Abdel-Aal
  • Yahya Zakaria Sawi
Department of Curriculum and Teaching Methods - Faculty of Education - Ain Shams University
المستخلص [English]

The aim of the current research is to identify the effectiveness of a program of educational activities based on the STEAM approach to develop conceptual understanding and aesthetic appreciation among primary school students in public language schools. A group of third-grade primary school students in public language schools was chosen, numbering (31) male and female students and the researchers prepared an activities programme. An educational scientific study based on the STEAM approach to develop conceptual understanding and aesthetic appreciation among primary school students in public schools Languages (By reviewing studies, research, and projects related to the research topic), and teaching it through active teaching strategies: (Strategy: Research - Solve - Create - Share - Community, Brainstorming - Cooperative Learning - Discussion and Dialogue - Storytelling, Scientific Anecdotes and Oddities - Strategy KWL Learning Agenda - Project-Based Learning - Think, Pair, Share Strategy - Concept Maps - Numbered Headers). The research tools included (conceptual comprehension test, aesthetic taste scale) and were applied pre- and post-test to the research group. The research results showed that there was a statistically significant difference between the average scores of male and female students in the research group in the pre- and post-applications in favor of the post-application. This indicates the effectiveness of a program of enrichment scientific activities based on the STEAM approach to developing conceptual understanding and aesthetic appreciation among primary school students in public language schools.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Program
  • Educational Activities - STEAM Approach - Conceptual comprehension - Aesthetic taste - Official language schools
المجلد 120، العدد 120 - الرقم المسلسل للعدد 120
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2024
الصفحة 1-58
  • تاريخ الاستلام: 10 مارس 2024
  • تاريخ المراجعة: 15 مارس 2024
  • تاريخ القبول: 20 مارس 2024