القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام الأكاديمية وعلاقتها بالتنمية ‏المهنية لدى المعيدين والمدرسين المساعدين بكلية التربية ‏جامعة عين شمس: دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة والادارة التعليمية- كلية التربية جامعة عين شمس

المستخلص

      يهدف البحث الحالي التعرف على الأسس النظرية للقيادة الخادمة وكذلك التنمية المهنية في ضوء الأدبيات التربوية المعاصرة، والتعرف على واقع ممارسة القيادة الخادمة لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية بكلية التربية جامعة عين شمس من وجهة نظر المعيدين والمدرسين المساعدين، وكذلك واقع التنمية المهنية للمعيدين والمدرسين المساعدين بكلية التربية جامعة عين شمس من وجهة نظرهم، -وأيضًا- طبيعة العلاقة بين القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام الأكاديمية والتنمية المهنية للمعيدين والمدرسين المساعدين بكلية التربية جامعة عين شمس، ومن ثم التوصل إلى إجراءات مقترحة لتفعيل القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام الأكاديمية في تحقيق التنمية المهنية للمعيدين والمدرسين المساعدين بكلية التربية جامعة عين شمس، واعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي الارتباطي ؛ كما اعتمد البحث على الاستبانة كأداة لجمع البيانات وتفسيرها للوصول إلى النتائج العلمية الدقيقة، وتكون مجتمع الدراسة من (206) من المعيدين والمدرسين المساعدين وعينة الدراسة من (137) عضو هيئة معاونة، كما اعتمد البحث على المقابلة الاستطلاعية، وقد توصل البحث إلى إجراءات مقترحة لتفعيل القيادة الخادمة لرؤساء الأقسام الأكاديمية في تحقيق التنمية المهنية للمعيدين والمدرسين المساعدين بكلية التربية جامعة عين شمس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Servant leadership of Academic Departments Heads and its ‎Relationship to Professional Development Among Demonstrators and ‎Assistant Lecturers at the Faculty of Education, Ain Shams University: ‎A field study

المؤلف [English]

  • Adel Mohamed Hassan Solaiman Youssef
Department of Comparative Education and Educational Administration - Faculty of Education, Ain Shams University
المستخلص [English]

The current research aims to identify the theoretical foundations of servant leadership as well as professional development in light of contemporary educational literature, and to identify the reality of the practice of servant leadership among heads of academic departments at the Faculty of Education, Ain Shams University from the point of view of Demonstrators and assistant Lecturers, as well as the professional development of Demonstrators and assistant Lecturers at the Faculty of Education, Ain Shams University, from their point of view, and also the nature of the relationship between the servant leadership of academic departments heads and the professional development of Demonstrators and assistant Lecturers at the Faculty of Education, Ain Shams University, and then arriving at proposed procedures to activate the servant leadership of academic department heads in achieving professional development for the Demonstrators and assistant Lecturers in the Faculty of Education- Ain Shams University, the current research relied on the descriptive, correlational approach. The research also relied on the questionnaire as a tool for collecting and interpreting data to reach accurate scientific results, after the study Community consisted of (206) Demonstrators and assistant Lecturers, and the study sample consisted of (137) Demonstrators and assistant Lecturers. The research also relied on exploratory interviews, The search arrived to proposed procedures to activate the servant leadership of academic department heads in achieving professional development for Demonstrators and assistant Lecturers at the Faculty of Education, Ain Shams University.   

الكلمات الرئيسية [English]

  • Servant Leadership
  • Heads of Academic Departments
  • Professional ‎Development for Demonstrators and Assistant Lecturers
المجلد 120، العدد 120 - الرقم المسلسل للعدد 120
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
إبريل 2024
الصفحة 1011-1169
  • تاريخ الاستلام: 25 مارس 2024
  • تاريخ المراجعة: 30 مارس 2024
  • تاريخ القبول: 31 مارس 2024