بناء بيئة تعلم ذكية قائمة على تقنيات الجيوماتكس؛ ‏لتنمية مهارات تحليل المعلومات الجغرافية، والاستيعاب ‏المفاهيمي، والانخراط في التعلم لدى تلاميذ الصف الرابع ‏الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية - جامعة الإسكندرية

المستخلص

      استهدف البحث الحالي تقصي أثر بيئة تعلم ذكية قائمة على تقنيات الجيوماتكس في تنمية مهارات تحليل المعلومات الجغرافية، والاستيعاب المفاهيمي، والانخراط في التعلم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي، وذلك باتباع كلا المنهجين: الوصفي، والتجريبي بتصميمه شبه التجريبي ذي المجموعتين: الضابطة، والتجريبية، بقياسين: قبلي وبعدي، وتمثلت أدوات البحث في: اختباري: مهارات تحليل المعلومات الجغرافية، والاستيعاب المفاهيمي، ومقياس الانخراط في التعلم. وأُجريت تجربة البحث على مجموعة قوامها (60) تلميذًا وتلميذةً من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي؛ قسموا -بالتساوي- إلى مجموعتين: ضابطة، وتجريبية، في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2023/2024 في الفترة ما بين: (15/10-16/11/2023)، ثم جُمعت البيانات، وبمعالجتها إحصائيًا؛ أسفر البحث عن نتائج عدة؛ أبرزها: أن بيئة التعلم الذكية القائمة على تقنيات الجيوماتكس أثرت في تنمية مهارات تحليل المعلومات الجغرافية، والاستيعاب المفاهيمي، والانخراط في التعلم لدى تلاميذ المجموعة التجريبية. وأبرز ما أوصى به البحث -في ضوء ما خَلُصَ إليه من نتائج- ضرورة استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي، وتقنيات الجيوماتكس في بناء بيئات تعلم ذكية؛ وتوظيفها في تعليم وتعلم مناهج الدراسات الاجتماعية بالمرحلة الابتدائية؛ لكونها تسهم في تنمية جوانب التعلم الأساسية المستهدفة من تلك المناهج. وانتهى البحث إلى مجموعة من البحوث المقترحة المُوجِّهَة لخريطة البحث نحو مزيد من البحوث في مجال بيئات التعلم الذكية، وتقنيات الجيوماتكس، ودورها في تعليم المناهج الدراسية بالمراحل التعليمية المختلفة، وتعلمها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Building a Smart Learning Environment Based on Geomatics ‎Technologies to Enhance Geographic Information Analysis Skills, Conceptual Understanding, and Learning ‎Engagement among Fourth-grade ‎Elementary Students

المؤلفون [English]

  • Amira Mohamed Aba-Zied Mohamed Aba-Zied
  • Omnia Mahmoud Ahmed Amin Soliman
Faculty of Education, Alexandria University
المستخلص [English]

       The current research aimed to investigate the impact of a smart learning environment based on geomatics technologies on the development of geographic information analysis skills, conceptual understanding, and learning engagement among fourth-grade elementary students. This was pursued through both descriptive and experimental methodologies, utilizing a quasi-experimental design with two groups: control and experimental, and pretest-posttest measures. Research tools included tests for geographic information analysis skills, conceptual understanding, and learning engagement. The research experiment involved a group of 60 fourth-grade students, evenly divided into control and experimental groups, during the first semester of the academic year 2023/2024, between October 15th and November 16th, 2022. Data was collected and statistically analyzed, yielding several results, notably that the smart learning environment based on geomatics technologies had a positive impact on the development of geographic information analysis skills, conceptual understanding, and learning engagement among students in the experimental group. The research recommended the necessity of utilizing artificial intelligence tools and geomatics technologies in constructing smart learning environments, particularly in teaching social studies curricula at the elementary level, as they contribute to the development of targeted aspects of learning from these curricula. The research concluded with a set of proposed studies aimed at furthering research in the field of smart learning environments, geomatics technologies, and their role in teaching and learning various curricula at different educational stages.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Smart Learning Environment
  • Geomatics Technologies
  • Geographic Information Analysis Skills
  • Conceptual Understanding
  • Learning Engagement
  • Social Studies
  • Fourth
  • grade Elementary Students