درجة تضمين الذكاء اللغوي والاجتماعي في كتب اللغة ‏العربية للحلقة الثانية بدولة الإمارات العربية المتحدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة العين ‏- الإمارات العربية المتحدة

2 جامعة العين الإمارات العربية المتحدة

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة درجة تضمين كتب اللغة العربية لصفوف الحلقة الثانية في دولة الإمارات العربية المتحدة للذكاء اللغوي والذكاء الاجتماعي. حيث اتبع الباحثان المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى، فقد قام الباحثان بتحليل الأسئلة والتدريبات والأنشطة التابعة لدروس القراءة جميعها والواردة في كتب اللغة العربية للصفوف الخامس، والسادس، والسابع، والثامن بأجزائها الثلاثة المعتمدة المتمثلة بكتابي الطالب والنشاط للصف الخامس، وكتاب الطالب للصف السادس والسابع والثامن. وأعد الباحثان بطاقة تحليل تتضمن الذكاء اللغوي والاجتماعي، كما اعتمدا الجملة والفكرة وحدة للتحليل، وأظهرت نتائج الدراسة أن مؤشرات الذكاء اللغوي حصلت على المرتبة الأولى بنسبة مئوية بلغت (70.2٪)، ثم مؤشرات الذكاء الاجتماعي (29.8٪)، مما يدلّ على وجود فروق ذات دلالات إحصائية مما يؤكد وجود اختلاف في تضمين كل من الذكاء اللغوي والاجتماعي بين الصفوف الخامس والسادس والسابع والثامن، وبناء على النتائج قدم الباحثان عددًا من التوصيات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The degree of inclusion of linguistic and social intelligence in Arabic language textbooks for the second cycle in the United Arab Emirates

المؤلفون [English]

  • lina Esmail 1
  • Omran Ahmed mosleh 2
1 Al Ain University - United Arab Emirates
2 Al Ain University, United Arab Emirates
المستخلص [English]

The research aimed to know the degree to which Arabic language books for the second year grades in the United Arab Emirates include linguistic intelligence and social intelligence. The researchers followed the descriptive approach using the content analysis method. The researchers analyzed the questions, exercises, and activities related to all the reading lessons contained in the Arabic language books for the fifth, sixth, seventh, and eighth grades, in its three approved parts, represented by the student and activity books for the fifth grade, and the student’s book for the sixth, seventh, and eighth grades. The researchers prepared an analysis card that included linguistic and social intelligence. They also adopted the sentence and the idea as the unit of analysis. The results of the study showed that linguistic intelligence indicators ranked first with a percentage of (70.2%), then social intelligence indicators (29.8%), which indicates the presence of significant differences. Statistical significance confirms the existence of a difference in the inclusion of both linguistic and social intelligence between the fifth, sixth, seventh, and eighth grades. Based on the results, the researchers presented a number of recommendations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • degree of inclusion, linguistic intelligence
  • Social Intelligence
  • the second episode
  • Arabic language books