متطلبات نشر الثقافة الرقمية لمعلمى التعليم الثانوى العام ‏في ضوء الثورة الصناعية الرابعة ‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد ورئيس قسم أصول التربية كلية التربية جامعة أسوان

10.21608/edusohag.2024.280787.1455

المستخلص

    استهدف البحث الحالي التعرف على متطلبات نشر الثقافة الرقمية لمعلمى التعليم الثانوى العام  في ضوء الثورة الصناعية الرابعة، واستخدم البحث المنهج الوصفي،  وكانت الاستبانة أداة له، وتمثلت عينة البحث الحالي في مجموعة من معلمى التعليم الثانوي العام وعددهم (780) ، وتوصل البحث لنتائج من أهمها: تدني توفير نظام لمتابعة تقدم التلاميذ من خلال المنصات التعليمية الإلكترونية، وقلة ارشاد التلاميذ الى آليات التعامل مع التكنولوجيا الحديثة في عمليتي التعليم والتعلم ، ومن معوقات نشر الثقافة الرقمية لمعلمى التعليم الثانوى العام في ضوء الثورة الصناعية (قلة المخصصات المالية لتصميم وتطوير البرامج وتجديد البنية التحتية بالمدرسة والبرامج التدريبية الرقمية التى توفرها إدارة  المدرسة للمعلمين، وضعف امتلاك المعلمين للمهارات اللازمة لاستخدام وسائل الاتصالات الالكترونية الحديثة) .
وبناء على تلك النتائج تقديم توصيات إجرائية مقترحة لنشر الثقافة الرقمية لمعلمى التعليم الثانوى العام في ضوء الثورة الصناعية الرابعة .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Requirements for disseminating Digital Culture for General Education ‎teachers in light of the Fourth Industrial Revolution

المؤلف [English]

  • mona omar
Assistant Professor and Head of the Department of Fundamentals of Education, Faculty of Education, Aswan University
المستخلص [English]

       The current research aimed to identify the requirements for disseminating digital culture for general secondary education teachers in light of the Fourth Industrial Revolution. The research used the descriptive approach, and the questionnaire was a tool for it. The sample of the current research represented a group of general secondary education teachers (780), and the research reached results, the most important of which are: : Low provision of a system for monitoring students’ progress through electronic educational platforms, The lack of guidance for students on mechanisms for dealing with modern technology in the teaching and learning processes. One of the obstacles to spreading digital culture for general secondary education teachers in light of the industrial revolution is the lack of financial allocations for designing and developing programs, renewing the school’s infrastructure, and the digital training programs that the school administration provides for teachers, and the weak ownership of teachers. For the skills necessary to use modern electronic communications means.
    Based on these results, procedural recommendations are presented for disseminating digital culture for general secondary education teachers in light of the Fourth Industrial Revolution

الكلمات الرئيسية [English]

  • Requirements
  • digital culture
  • general secondary education
  • the fourth ‎industrial revolution