إدارة الحكمة كمدخل للحد من الصمت التنظيمي لدى ‏معلمي مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة أسوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة أسوان FAC

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى  وضع تصور مقترح لتفعيل دور إدارة الحكمة لمواجهة الصمت التنظيمي لدى عينة من معلمي مدارس التعليم الأساسي بمحافظة أسوان. وقد استخدم البحث المنهج الوصفي مستخدمًا استبانة طبقت على عينة من المعلمين بلغت (520) معلمًا، وتضمن البحث أربعة أقسام، القسم الأول: الإطار العام للبحث، القسم الثاني: الإطار النظري لكل من  إدارة الحكمة والصمت التنظيمي ، والمنطلقات النظرية لإدارة الحكمة لدي المديرين ودورها في الحد من الصمت التنظيمى لدي المعلمين.والقسم الثالث يتضمن الواقع النظري لإدارة الحكمة والصمت التنظيمى لمعلمي مدارس التعليم الأساسي في جمهورية مصر العربية: إجراءات الدراسة الميدانية، القسم الرابع: نتائج البحث والاجراءات المقترحة ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث ما يلي: إن ممارسة إدارة الحكمة لدى مديري مدارس التعليم الأساسي جاءت متوسطة وحصل بعد المشاركة على أقل المتوسطات مما يدل على أن مديري المدارس يفتقرون إلى المشاركة مع المعلمين لإنجاز الأعمال، كما أظهرت نتائج البحث أن ممارسة الصمت التنظيمي للمعلمين كان متوسطاً، وحصل بعد الصمت الإذعاني على أعلى المتوسطات مما يدل على أن المعلمين ربما يخشون من التوبيخ أو الخوف من الفصل والإقصاء لذا يفضلون البقاء صامتين، كما أظهرت النتائج أن هناك علاقة عكسيه بين أبعاد إدارة الحكمة كمتغير مستقل والصمت التنظيمي كمتغير تابع، وكانت قيم معامل الارتباط دالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01)، ويعني ذلك أنه كلما انخفضت ممارسة أبعاد إدارة الحكمة كلما زاد الصمت .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Wise management as an approach to reducing organizational silence ‎among basic education teachers in Aswan Governorate

المؤلف [English]

  • hanan Elbadry
FACULTY OF EDUCATION - ASWAN UNIVERSITY
المستخلص [English]

The aim of the current research is to develop a proposed vision to activate the role of wise management to confront organizational silence among a sample of basic education school teachers in Aswan Governorate. The research used the descriptive approach, using a questionnaire that was applied to a sample of teachers amounting to (520) teachers. The research included four sections, the first section: the general framework of the research, the second: the theoretical framework for both wise management, organizational silence, and The theoretical principles of wisdom management of managers and its role in reducing organizational silence of teachers  . third-includes: The theoretical reality of wisdom management and organizational silence for basic education school teachers in the Arab Republic of Egypt, and field study procedures, fourth: research results and proposed vision. Among the most important findings of the research are the following: The practice of wise management among basic education school principals was average, and the lowest averages were obtained after participation, which indicates that school principals lack participation with teachers to accomplish work. The results of the research also showed that practicing organizational silence for teachers it was average, and after submissive silence, the highest averages were obtained, which indicates that teachers may fear reprimand or fear of dismissal and exclusion, so they prefer to remain silent. The results also showed that there is an inverse relationship between the dimensions of wise management as an independent variable and organizational silence as a dependent variable, and the coefficient values ​​were the correlation is statistically significant at the 0.01 level. This means that the less the practice of wise management dimensions, the greater the silence.

الكلمات الرئيسية [English]

  • wise management
  • organizational silence
  • teachers
  • basic education