بعض المتغيرات المسهمة في الإقبال على العمليات ‏التجميلية لدى الطالبات المعلمات بجامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية التربية بنين- جامعة الأزهر- أسيوط

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على مدى ونوع العلاقة بين كل من تقدير الذات وقلق المظهر الاجتماعي والتأثر بوسائل الإعلام والنقد الاجتماعي لصورة الجسم من جهة؛ والإقبال على العمليات التجميلية من جهة أخرى، وتحديد مدى إسهام تلك المتغيرات في الإقبال على العمليات التجميلية، والكشف عن الفروق في الإقبال على العمليات التجميلية تبعًا للخلفية الثقافية (ريف – حضر)، والمستوى الاقتصادي (منخفض - مرتفع)، والفرقة الدراسية (الثالثة - الرابعة) لدى الطالبات المعلمات بجامعة الأزهر. وقد اشتملت الدراسة على عينة قوامها (100) من الطالبات الجامعيات في الفرقتين الثالثة والرابعة بكلية التربية بنات بأسيوط، والتربية بنات بالقاهرة – جامعة الأزهر؛ واللاتي تراوحت أعمارهن بين (21-22) عامًا بمتوسط أعمار قدره (19.82) عامًا، وبانحراف معياري بلغ (1.336). ولجمع البيانات؛ فقد قام الباحثان بإعداد مقاييس تقدير الذات، والنقد الاجتماعي لصورة الجسم، والتأثر بوسائل الإعلام، وقلق المظهر الاجتماعي، والإقبال على عمليات التجميل؛ وتطبيقها على أفراد العينة. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية سالبة ذات دلالة إحصائية بين تقدير الذات ودرجات الإقبال على عمليات التجميل، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين كل من قلق المظهر الاجتماعي، والتأثر بوسائل الإعلام، والنقد الاجتماعي لصورة الجسم ودرجات الإقبال على عمليات التجميل لدى الطالبات المعلمات بجامعة الأزهر، كما أمكن التنبؤ بالإقبال على عمليات التجميل بمعلومية كل من تقدير الذات وقلق المظهر الاجتماعي والتأثر بوسائل الاعلام والنقد الاجتماعي لصورة الجسم، وكان تقدير الذات تعد أكثر المتغيرات المدروسة إسهامًا في التنبؤ ثم النقد الاجتماعي لصورة الجسم  ثم قلق المظهر الاجتماعي، وكانت الفروق في الإقبال على عمليات التجميل تبعًا للخلفية الثقافية لصالح الحضر، كما كانت لصالح الفرقة الرابعة تبعًا للفرقة الدراسية ولصالح المستوى المرتفع تبعًا للمستوى الاقتصادي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Some variables contributing to the demand for plastic surgeries among ‎female Teacher students at Al -Azhar University

المؤلفون [English]

  • Ashraf Ahmed Mohamed Elsayed
  • Mostafa Abdullah Tolba Mohamed
Faculty of Education for Boys - Al-Azhar University - Assiut
المستخلص [English]

The current research aimed at identifying the extent and type of relationship between both self -esteem, Social appearance anxiety, Media impact, Social critique of body image; And the demand for plastic surgeries, and determining the extent of the contribution of these variables in the demand for plastic surgeries, and the disclosure of the differences in the demand for plastic surgeries according to the cultural background (rural - urban), the economic level (low - high), and the academic year (third – fourth)  among  the Participants. The study included a sample of (100) university students in the third and fourth teams at the College of Education Girls in Assiut, and education for girls in Cairo - Al -Azhar University; The ages ranged between (21-22) years old, an average age of (19.82) years, with a standard deviation of (1.336). The researchers have prepared the self -esteem, social criticism of the image of the body, the media impact, the anxiety of social appearance, and the demand for plastic surgeries Scales. The results of the study showed that there is a negative correlation with statistically significance between self -esteem and the degrees of demand for plastic surgeries, and the existence of a positive correlation between both the anxiety of social appearance, Media impact, Social critique of body image and the degrees of demand for plastic surgeries among  the Participants, It was also possible to predict the demand for plastic surgeries with the information of both self -esteem, anxiety of social appearance and the influence of the media and Social critique of body image, and the self -esteem was the most commonly studied variable in prediction and then social criticism of the image According to the cultural background in favor of urban, it was in favor of the Fourth Division according to the academic year and for the high level according to the economic level.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Self -esteem
  • Social appearance anxiety
  • Media impact
  • Social critique of body ‎image
  • the demand for plastic surgeries.‎