واقع ممارسة الجامعات الأردنية للمسؤولية المجتمعية وفق ‏أهداف التنمية المستدامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الزيتونة الأردنية

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى تقصّي واقع ممارسة الجامعات الأردنية لأبعاد المسؤولية المجتمعية وفق أهداف التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في هذه الجامعات، اتبعت الدراسة منهجا وصفيا مسحياً. تكونت عينة الدراسة من (147) عضو هيئة تدريس في الجامعات الأردنية 2022، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة مكونه من (42) فقرة موزعة على أربعة مجالات هي: البعد الاجتماعي، البعد البيئي، البعد الإقتصادي، والبعد الأكاديمي. أظهرت النتائج أن واقع ممارسة الجامعات الأردنية لأبعاد المسؤولية المجتمعية وفق أهداف التنمية المستدامة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في هذه الجامعات جاء بدرجة مرتفعة، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة        (α≤0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة تُعزى لمتغيرات الجامعة (حكومية/خاصة) أوالكلية                 (علمية/إنسانية). بينما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( α≤0.05) في استجابات أفراد عينة الدراسة تُعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Reality of Social Responsibility Practice in Jordanian Universities ‎in Accordance with the Sustainable Development Goals

المؤلفون [English]

  • manal hassan
  • mahmoud al saltiA
Al - Zaytoonah University of Jordan
المستخلص [English]

     The study aimed to investigate the reality of Social responsibility practice in Jordanian universities in accordance with the sustainable development goals from the perspective of faculty members in these universities. The study adopted the descriptive survey method. The study sample consisted of (147) faculty members in Jordanian universities for the academic year 2022/2023. To achieve the objectives of the study, a questionnaire consisting of (31) items was developed and divided into four domains, namely: Social dimension, environmental dimension, economic dimension, and academic dimension. The findings showed that the reality of Social responsibility practice in Jordanian universities in accordance with the sustainable development goals from the perspective of faculty members in these universities was generally high (3.757). On one hand, the findings indicated that there were no statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in individual responses to the study sample that could be either attributed to the university (public/private) variable or the faculty (sciences/humanities) variable. On the other hand, the findings indicated that there were statistically significant differences at the significance level (α≤0.05) in individual responses to the study sample that could be either attributed to the academic rank variable.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Social responsibility
  • sustainable development
  • Jordanian Universities.‎