الممارسات المهنية بالمعايير العالمية لاعتماد برامج المعلم ‏ودرجة تحقيق برنامج التأهيل التربوي بالأزهر الشريف لها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية - كلية التربية بنين بالقاهرة جامعة الأزهر

2 أستاذ أصول التربية جامعة السلطان قابوس بعُمان، ‏وجامعة الأزهر بمصر

المستخلص

استهدفت الدراسة تحديد ممارسات المعلم المهنية المتضمنة في المعايير العالمية لاعتماد برامج المعلم CAEP، والكشف عن درجة تحقيق برنامج التأهيل التربوي بالأزهر الشريف لهذه الممارسات المهنية من وجهة نظر الدارسين بالبرنامج، مع بيان إلى أي مدى تختلف هذ الدرجة باختلاف بعض المتغيرات الديموغرافية، مثل: الموقع الجغرافي للمركز، والجنس، والتخصص، والتقدير العام للدارسين في البكالوريوس/الليسانس. كما هدفت الدراسة إلى اقتراح مجموعة من الآليات التي يمكن من خلالها تعزيز ممارسات المعلم المهنية في برنامج التأهيل التربوي بالأزهر الشريف في ضوء المعايير العالمية لاعتماد برامج المعلم.
ولتحقيق أهداف هذه الدراسة الوصفية المسحية، تم تعريب معايير المجلس الأمريكي لاعتماد برامج المعلم CAEP، واستقراء ممارسات المعلم المهنية المتضمنة بها، وتقنينها لتحديد مدى مواءمتها لبرامج إعداد المعلم المصري بصفة عامة ولبرنامج التأهيل التربوي بالأزهر الشريف بصورة أخص. وبعد توجيه الاستبانة إلى جميع الدارسين بمراكز التأهيل التربوي بالأزهر الشريف، تمثلت عينة الدراسة في (1267) دارساً. وقد أوضح تحليل نتائج استجابات الدارسين أن برنامج التأهيل التربوي بالأزهر الشريف يسهم في تحقيق ممارسات المعلم المهنية بدرجة ضعيفة، سواء أكانت الممارسات مرتبطة بمعيار "المحتوى والمعرفة التربوية" (2.29)، أم بمعيار "الشراكات المهنية والممارسات الميدانية" (1.76). كما أظهرت النتائج على مستوى إجمالي استبانة الكشف عن درجة تحقيق برنامج التأهيل التربوي لممارسات المعلم المهنية وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات استجابات أفراد العينة حسب متغير الجنس في اتجاه الطلبة الذكور، وحسب متغير الموقع الجغرافي للمركز في اتجاه الدارسين بمراكز الوجه البحري، وحسب متغير التخصص في اتجاه الدارسين ذوي التخصصات الطبيعية، وحسب متغير التقدير في اتجاه الدارسين الحاصلين على تقدير عام "ممتاز".
كما تم توجيه استبانة مفتوحة إلى (107) عضو هيئة تدريس بمراكز التأهيل التربوي بالأزهر الشريف لاستطلاع مقترحاتهم نحو آليات تعزيز ممارسات المعلم المهنية في برنامج التأهيل التربوي بالأزهر الشريف. وكان من أكثر مقترحاتهم تكراراً: التدريب الميداني للدارسين ببرنامج التأهيل التربوي في المدارس، وتحسين منظومة العملية التعليمية، وبصفة خاصة ما يرتبط بالمقررات وطرق التدريس وأساليب التقويم، ثم التطبيق العملي للمحتوى والمعرفة التربوية المرتبطة بممارسات المعلم المهنية. كما قدمت الدراسة مؤشرات إجرائية تفيد الجهات المسؤولة والمستفيدة من البرنامج في تطويره.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The professional practices in the international standards for ‎accrediting teacher programs and the degree to which the Al-Azhar ‎Educational Qualification Program achieves them

المؤلفون [English]

  • ahmed samir fawzy abdalla 1
  • mohammed abd alraouf atia alsaied 2
1 Foundations of Education Dept., Faculty of Education - Al Azhar University - Cairo, Egypt.
2 Professor of Fundamentals of Education, Sultan Qaboos University, Oman, and Al-Azhar University, Egypt
المستخلص [English]

The study aimed to: determine the professional teacher practices included in the international standards for accrediting teacher programs (CAEP), reveal the degree to which the Al-Azhar Educational Qualification Program (AEQP) achieves these professional practices from the students’ viewpoints, indicate the extent to which this degree varies according to variables of: geographical location of the center, gender, specialization, and G.P.A., and propose the mechanisms through which professional teacher practices can be enhanced in the AEQP in light of CAEP.
To achieve the objectives of this descriptive survey study, the standards of CAEP were Arabized, the professional teacher practices included in them were extrapolated and codified to determine the extent of their compatibility with Egyptian teacher preparation programs in general and the AEQP in particular. After directing the questionnaire to all students in the AEQP, the study sample consisted of (1267) students. Analysis of the results showed that the AEQP contributes to achieving the teacher’s professional practices to a weak degree, whether the practices are linked to the “Content and Pedagogical Knowledge” standard (2.29), or to the “Field/Clinical Partnerships and Practice” standard (1.76). The results also showed, at the level of the whole questionnaire, that there were statistically significant differences among the averages of the responses of the sample members according to the gender variable in the direction of male students, and according to the variable of the center location in the direction of students in Lower Egypt centers, and according to the specialization variable in the direction of students with natural specializations, and according to the GPA variable, the direction of students who got “excellent.”
An open questionnaire was also directed to (107) faculty members in the AEQP to explore their proposals towards mechanisms for enhancing professional teacher practices in the AEQP. Among their most frequent suggestions were: field training for students in the AEQP in schools, improving the educational process system, especially what is related to curricula, teaching methods, and evaluation methods, then the practical application of the educational content and knowledge related to the teacher’s professional practices. The study also provided procedural indicators that would benefit the stakeholders to develop it.

الكلمات الرئيسية [English]

  • professional teacher practices
  • CAEP standards
  • educational qualification ‎program.‎