مستوى وعي معلّمي ومعلّمات قبل الخدمة في كلية التربية بجامعة ‏الكويت بالذكاء الاصطناعيّ واستخداماته ‏في التعليم والتعلّم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الكويت، كلية التربية، قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى قياس مستوى وعي طلاب وطالبات كلية التربية بجامعة الكويت - معلّمي ومعلّمات قبل الخدمة - بالذكاء الاصطناعيّ وتقنياته وبرمجيّاته واستخداماته في ميدان التعليم والتعلّم، إضافةً إلى الكشف عن أثر متغيّرات الجنس/النوع، ونوع التخصُّص، ومؤهّل الـ ICT، ودورات الذكاء الاصطناعيّ، ومستوى الـ ICT في آرائهم وتصوّراتهم إزاء مستوى وعيهم هذا. وقد اعتمدت الدراسة منهج البحث الكمّي الوصفيّ التحليليّ المسحيّ باعتباره المنهجيّة البحثيَّة العلميَّة المنوط بها إتمام مقاصد الدراسة البحثيّة الاستقصائيَّة، واستعانت بأداة الاستبانة لجمع البيانات، وَتكوَّنت الاستبانة - بعد التأكُّد من صدقها وثباتها - من 36 عبارة، أمّا بالنسبة لعيّنتها الطبقيّة فتكوّنت من 555 معلّمًا ومعلّمةً قبل الخدمة، جرى اختيارهم بالطريقة العشوائيّة البسيطة، وبصورة آليّة/إلكترونيّة خلال الفصل الدراسي الأول والثاني والصيفي من العام الأكاديميّ 2023/2024م. وقد كشفت نتائج الدراسة أنّ مستوى وعي معلّمي ومعلّمات قبل الخدمة في كلية التربية بجامعة الكويت تجاه تقنيات وخوارزميات وتطبيقات الذكاء الاصطناعيّ وتوظيفها في قطاع التعليم والتعلّم جاء عمومًا بدرجة "مرتفعة" (م = 3.66، ن.م = 0.68، RII = 0.73)؛ إذْ بيّنت النتائج أنّ مستوى وعيهم كان على درجة "مرتفعة" في الغالبيّة العظمى من عبارات المقياس (35 عبارة)، باستثناء العبارة رقم 19 حيث حصلت على درجة "مرتفعة جدًّا"، وأشارت النتائج كذلك إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة عند مستوى الدلالة 0.05 (α0.05) بين متوسّطات استجابات معلّمي ومعلّمات قبل الخدمة بشأن آرائهم وتصوّراتهم (اتّجاهاتهم) فيما يتعلّق بمستوى وعيهم بالذكاء الاصطناعيّ وتطبيقاته التربوية تُعزى لمتغيّري نوع التخصُّص (أدبي، علمي)، ومؤهّل الـ ICT (حاصل على شهادة دوليّة، ليس لديه أيّ شهادة دوليّة)، وذلك في الأداة عامّةً. أمّا بالنسبة لمتغيّرات الجنس/النوع (ذكر، أنثى)، ودورات الذكاء الاصطناعيّ (التحق، لم يلتحق)، ومستوى الـ ICT (مبتدئ، ملم/متوسّط، محترف/متقدّم)، فقد بيّنت النتائج وجود اختلافات دالة إحصائيًّا بين متوسّطات استجابات المشاركين، وذلك في الأداة عامّةً، وجاءت على النحو التالي: متغيّر الجنس/النوع لصالح الذكور، متغيّر دورات الذكاء الاصطناعيّ لصالح معلّمي ومعلّمات قبل الخدمة الذين التحقوا بدورات مسبقة في مجال الذكاء الاصطناعيّ، ومتغيّر مستوى الـ ICT وُجِدت بين مجموعة زوجية واحدة فقط هي (مبتدئ، ملم/متوسّط) وكانت لصالح فئة المشاركين ذات مستوى الـ ICT الأعلى (الملم/المتوسّط). وخلُصت الدراسة إلى بعض التوصيات أبرزها: (1) نشر الوعي بثقافة الذكاء الاصطناعيّ والاستخدام والاستفادة الأمثل لتقنياته وتطبيقاته الذكية في مجال التعليم والتعلّم بين أعضاء الهيئة التعليمية؛ (2) توفير التدريب والتوعية المستمرّة للمعلّمين والمعلّمات بشأن تقنيات وبرمجيّات الذكاء الاصطناعيّ وكيفية دمجها وتوظيفها بشكل فعّال في التعليم والتعلّم؛ (3) إعداد دليل إرشاديّ تربويّ تفاعليّ رقميّ عن تطبيقات الذكاء الاصطناعيّ في التعليم والتعلّم؛ (4) إدراج مبحث الذكاء الاصطناعيّ بموضوعاته المختلفة ضمن المناهج التربويّة في المدارس والجامعات، وكذلك تضمينها في البرامج الأكاديميّة المهنية الخاصة بإعداد المعلّمين والمعلّمات؛ و(5) تعزيز التنسيق والشراكة والتعاون - الدولي والإقليمي والخليجي والمحلي - بين المؤسّسات التربويّة والهيئات والمنظمات المختصّة بالذكاء الاصطناعيّ لتعزيز وزيادة الوعي في مجال الذكاء الاصطناعيّ، والاستفادة من تجارب وخبرات الآخرين في هذا المجال الحيوي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Awareness of AI and its Applications in Teaching and Learning Among ‎Pre-service Teachers in the College of Education at Kuwait University

المؤلف [English]

  • Ammar Hassan Safar
Kuwait University, College of Education, Department of Curriculum and Teaching Methods
المستخلص [English]

The study aimed to measure the artificial intelligence (AI) awareness level of pre-service teachers in the College of Education at Kuwait University. Additionally, it sought to explore the impact of some independent variables such as gender/sex, specialization, ICT certification, AI training courses, and ICT proficiency (self-efficacy level) on their perceptions and awareness level. The study employed a descriptive analytical quantitative research methodology as its scientific research approach, which was suitable for achieving its research objectives. Data were collected using an online questionnaire, consisting of 36 items after it was validated and tested for reliability, distributed electronically to a purposive stratified sample of 555 pre-service teachers during the first (fall), second (winter/spring), and third (summer) semesters of 2023/2024 academic year. The study revealed that the awareness level of pre-service teachers at the College of Education, Kuwait University, regarding AI was generally categorized as “high” (M = 3.66, SD = 0.68, RII = 0.73). The results revealed that their awareness level was “high” for the majority of the scale items (35 statements), except for statement no. 19, which obtained a “very high” rating. Furthermore, the findings showed no statistically significant differences at the significance level 0.05 (α ≤ 0.05) among the means of the pre-service teachers’ responses attributed to the variables of specialization (literary, scientific), and ICT certification (holding an international ICT certificate, with no international ICT certificate), within the entire instrument/scale. As for the variables of gender (male, female), participation in AI training courses (attended, did not attend), and ICT proficiency (beginner, intermediate/competent, advanced/proficient), the results demonstrated statistically significant differences in the means of participants’ responses, in the overall tool/scale, in favor of the following: the gender/sex variable favored males, the participation in AI training courses variable favored pre-service teachers who attended previous training courses in AI, and the ICT proficiency level variable showed differences in only one pair, namely (beginner, intermediate/competent), in favor of participants with higher ICT proficiency levels (intermediate/competent). The study concluded with some recommendations, including: (1) Disseminating awareness of the AI culture and promoting optimal utilization of its smart technologies and applications in the field of education among teachers; (2) Providing continuous training and awareness for teachers regarding AI technologies and applications, and how to effectively integrate and employ them in teaching and learning; (3) Preparing an interactive digital educational guide on the applications of AI in teaching and learning; (4) Incorporating the subject of AI, along with its various topics, into educational curricula in schools and universities, as well as integrating it into professional academic programs for teacher preparation; and (5) Enhancing coordination, partnership, and collaboration -locally, regionally, and internationally - among educational institutions, authorities, and organizations specialized in AI, this aims to promote and increase awareness in the field of AI and leverage the experiences and expertise of others in this vital domain.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Artificial Intelligence
  • AI
  • Awareness Level/Degree
  • Pre-service Teachers
  • ‎Students of the College of Education at Kuwait University
  • Higher Education
  • ‎State of Kuwait.‎