نمذجة العلاقات السببية بين الرشاقة المعرفية والتدفق ‏النفسي والتمايز الذاتي والشغف الأكاديمي لدى طلاب كلية ‏التربية جامعة حلوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس التربوى - کلية التربية - جامعة حلوان - مصر

2 قسم الصحة النفسية - كلية التربية - جامعة حلوان

المستخلص

    هدف البحث الحالي إلى بناء نموذج للعلاقات السببية بين الرشاقة المعرفية والتدفق النفسي والتمايز الذاتي والشغف الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية جامعة حلوان، والتحقق من ملائمة هذا النموذج لبيانات عينة البحث، وذلك على عينة من طلبة جامعة حلوان، وتكونت تلك العينة من (405) طالبًا وطالبة من طلاب كلية التربية جامعة حلوان، والذين تم اختيارهم من طلاب الشعب العلمية والأدبية المقيدين بالفرق الدراسية (الأولى، الثانية، الثالثة، الرابعة)، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (17.5 : 22) سنة، بمتوسط عمري (19.207) سنة وانحراف معياري (1.0981)، وبواقع (164 ذكور, 241 إناث) وقد تم تطبيق الأدوات التالية: مقياييس الرشاقة المعرفية والتدفق النفسي والتمايز الذاتي والشغف الأكاديمي من إعداد الباحثتين، كما تم استخدام تحليل المسار للتحقق من صحة الفروض؛ وقد أسفرت نتائج البحث الحالي أن جميع مؤشرات حسن المطابقة للنموذج تقع في المدى المثالي، كما أن قيمة مربع كاي (X2) 1.684، وهي قيمة غير دالة إحصائيًا (P=0.194)، وهي قيمة أكبر من (0.05)، وهذا يدل على حُسن مطابقة النموذج السببي؛ كما أشارت النتائج إلى لا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي درجات طلاب كلية التربية على مقياس التدفق النفسي وبعدي (القدرة على مواجهة التحديات، سرعة الاستجابة للمهام المطلوبة) تعُزى لمتغير النوع (ذكور/ إناث)، بينما يوجد فرق دال إحصائيًّا عند مستوى (0.01) بين الذكور والإناث في بعد انخفاض الوعي بالأزمنة في أثناء أداء المهام لصالح الذكور، توجد فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب كلية التربية على مقياس التدفق النفسي وأبعاده الفرعية تعزى لمتغير التخصص الأكاديمي لصالح طلاب التخصصات العلمية، لا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات طلاب كلية التربية على مقياس التدفق النفسي وأبعاده الفرعية تعزى للتفاعل الثنائي بين النوع (ذكور/إناث)، والتخصص الأكاديمي (علمي، أدبي)، لا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات طلاب كلية التربية على مقياس التمايز الذاتي وأبعاده الفرعية تعُزى لمتغير النوع (ذكور/إناث)، توجد فروق دالة إحصائيًّا عند مستويات دلالة (0.05, 0.01) بين متوسط درجات طلاب كلية التربية على مقياس التمايز الذاتي وأبعاده الفرعية تعزى لمتغير التخصص الأكاديمي لصالح طلاب التخصصات العلمية، لا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطي درجات طلاب كلية التربية على مقياس التمايز الذاتي وأبعاده الفرعية تعزى للتفاعل الثنائي، ولا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات طلاب كلية التربية على مقياس الشغف الأكاديمي وأبعاده الفرعية تعُزى لمتغير النوع (ذكور/إناث)، وتوجد فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.01) بين متوسط درجات طلاب كلية التربية على مقياس الشغف الأكاديمي وبعد (الشغف القهري) تعُزى لمتغير التخصص الأكاديمي لصالح طلاب التخصصات العلمية، ولا توجد فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات طلاب كلية التربية على مقياس الشغف الأكاديمي وأبعاده الفرعية (الشغف التناغمي، الشغف القهري) تعزى للتفاعل الثنائي .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Modeling Causal Relationships between Cognitive Agility, ‎Psychological Flow, Self-Differentiation, and academic passion ‎among students of the Faculty of Education, Helwan University

المؤلفون [English]

  • Mervat Hassan Fathi ِAbdel Hamid Hassan 1
  • Sara Assem Riad Riad 2
1 department of Educational Psychology, Faculty of Education, Helwan University , Egypt
2 Department of Mental Health, Faculty of Education, Helwan University
المستخلص [English]

   The current study aimed to build a model of the causal relationships between cognitive agility, psychological flow, self-differentiation, and academic passion among students of the Faculty of Education, Helwan University, and to verify the suitability of this model to the data of the research sample, on a sample of Helwan university students, and that sample consisted of (405) male and female students. of the students of the Faculty of Education, helwan university, who were selected from the students of the scientific and literary sections enrolled in the study groups (first, second, third, fourth), and their chronological ages ranged between (17.5: 22) years, with an average age of (19.207) years and a standard deviation of (1.0981). (164 males, 241 females) and the following tools were applied: scales of cognitive agility, psychological flow, self-differentiation, and academic passion prepared by the two researchers. Path analysis was also used to verify the validity of the hypotheses; The results of the current research have shown that all indicators of goodness of fit of the model are in the ideal range, and the value of the Chi-square (X2) is 1.684, which is a statistically non-significant value (P=0.194), which is a value greater than (0.05), and this indicates goodness of fit. causal model; The results also indicated that there are no statistically significant differences between the average scores of College of Education students on the psychological flow scale and its dimension (ability to face challenges, speed of response to required tasks) due to the gender variable (males, females), while there is a statistically significant difference at the level (0.01). between males and females in the dimension of decreased awareness of time while performing tasks, in favor of males. There are statistically significant differences at the level (0.001) between the average scores of college of education students on the psychological flow scale and its sub-dimensions due to the academic specialization variable in favor of students in scientific specializations. There are no statistically significant differences between The average scores of the College of Education students on the Psychological Flow Scale and its sub-dimensions are due to the bilateral interaction between gender (male, female) and academic specialization (scientific, literary). There are no statistically significant differences between the average scores of the College of Education students on the Self-Differentiation Scale and its sub-dimensions due to the gender variable. (males, females), there are statistically significant differences at significance levels (0.05, 0.01, 0.001) between the average scores of college of education students on the self-differentiation scale and its sub-dimensions due to the academic specialization variable in favor of students in scientific specializations. There are no statistically significant differences between the average scores of students The college of education on the self-differentiation Scale and its sub-dimensions are due to bilateral interaction. There are no statistically significant differences between the average scores of the college of education students on the academic passion scale and its sub-dimensions due to the gender variable (males, females). There are statistically significant differences at the (0.01) level between the average scores. college of education students on the academic passion scale and the dimension (compulsive passion) attributed to the academic specialization variable in favor of students in scientific specializations. There are no statistically significant differences between the average scores of College of Education students on the academic passion scale and its sub-dimensions (harmonious passion, compulsive passion) attributed to the bilateral interaction.    

الكلمات الرئيسية [English]

  • model building
  • Cognitive agility
  • psychological flow
  • self-differentiation
  • ‎Academic passion
  • University students‏ ‏