تصورات طلاب الدراسات العليا حول خصخصة التعليم العام ‏في المملكة العربية السعودية: دراسة نوعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الملك سعود

2 Salman

3 كلية التربية بجامعة الملك سعود

4 كلية التربية جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت  الدراسة الحالية إلى التعرف على تصوُّرات طلاب الدراسات العليا في إحدى الجامعات السعودية حول خصخصة التعليم العام في المملكة العربية السعودية. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج النوعي لمناسبته أهداف وأسئلة الدراسة. وقد استخدمت الدراسة المقابلات لجمع المعلومات وللتوصُّل إلى إجابات عن تساؤلات الدراسة. وقد تكوَّنت عيِّنة الدراسة من 21 طالبًا من طلاب الدراسات العليا. وكانت تصوُّرات المشاركين بشكل عام إيجابية تجاه خصخصة التعليم ما قبل الجامعي في المملكة العربية السعودية. و أشارت النتائج إلى أن هناك عددًا كبيرًا من السلبيات المحتملة لخصخصة قطاع التعليم العام. أمَّا عن إيجابيات الخصخصة في التعليم العام رأى المشاركون أنها قادرة على: تطوير الخدمات التعليمية بشكل عام، وتحسين التحصيل الطلابي والمخرجات، كما أشارت النتائج إلى أن المشاركين يرون أن خصخصة المدارس سوف تُقلِّل المركزية في التعليم، وسوف تمنح المدارس صلاحيات أكبر؛ مما يُشجِّع على الإبداع والابتكار الإداري، ويعمل على تعزيز مبادىء الحوكمة، ومن ضمن إيجابيات خصخصة التعليم أيضًا تخفيف الأعباء الإدارية والمالية عن كاهل الدولة. وفي الوقت نفسة أشارت نتائج الدراسة إلى أن هناك نقاطًا سلبية لخصخصة المدارس الحكومية في البلاد، ومن أهمها: احتكار قطاع التعليم من قِبَل مجموعة من الشركات؛ مما يُؤدِّي إلى ارتفاع كلفة الطالب، بالإضافة إلى تضرُّر كثير من المعلِّمين وفقد الأمان الوظيفي، كما أن من المخاوف تدنِّي جودة التعليم، خاصة أن كثيرًا من مستثمري القطاع الخاص يهدف للربحية على حساب الجودة. وقد عرضت الدراسة توصيات للاستفادة من خصخصة المدارس، وطرق تجنُّب سلبيات الخصخصة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Graduate students’ perceptions of the privatization of public education ‎in the Kingdom of Saudi Arabia: A qualitative study

المؤلفون [English]

  • Saud Albeshir 1
  • Saud Albeshir 2
  • Khaled Mohammed Al-Qahiz 3
  • Ahmed Jaber Al-Shahri 4
  • Abdullah Abdullah Al-Ruwaiti 4
  • Abdullah Farhan Fayyad Al Shammari 4
1 King Saud University
2 Salman
3 College of Education, King Saud University
4 College of Education, King Saud University
المستخلص [English]

The study aimed to identify graduate students' perceptions at a Saudi university about the privatization of public education in the Kingdom of Saudi Arabia. The study used a qualitative approach due to the methodology suited to the objectives and questions of the study. The study used interviews to collect information and arrive at answers to the study's questions. The study sample consisted of 21 graduate students. Participants' perceptions were generally favorable toward the privatization of pre-university education in the Kingdom of Saudi Arabia, but not wholly, as the results indicate many potential negatives to privatizing the public education sector. As for the positives of privatization in public education, participants believed it can develop educational services in general and improve student achievement and outcomes. The results also indicated that participants assume that privatization of schools will reduce centralization in education and give schools more extraordinary powers, which encourages creativity and administrative innovation and enhances the principles of governance. The positives of privatizing education are reducing the administrative and financial obligations of the government. At the same time, the results of the study indicated that there are negative points to the privatization of public schools in the country, the most noteworthy of which is the monopoly of the education sector by a group of companies, which leads to an increase in the cost of students, in addition to the harm of many teachers and the loss of job security. One of the concerns is the low quality of education, mainly because many private sector aims for profitability at the expense of quality. The study presented recommendations for benefiting from the privatization of schools and ways to avoid the negatives of privatization.

الكلمات الرئيسية [English]

  • privatization
  • privatization of education
  • educational vouchers
  • independent ‎schools
  • education in Saudi Arabia