دور أعضاء هيئة التدريس بجامعة القاهرة في تطبيق رقمنة ‏التعليم ‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الجامعة الأمريكية الدولية - الإمارات

المستخلص

   هدفت الدراسة إلى التعرف على دور أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية في تطبيق رقمنه التعليم، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، وتكونت عينة الدراسة من (30) طالبا وطالبة من طلبة جامعة القاهرة، وتم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، واستخدمت الدراسة استبانة مكونة من (15) فقرة، وأظهرت نتائج الدراسة أنّ المتوسط الحسابي لدور أعضاء هئية التدريس في جامعة القاهرة في تطبيق رقمنه التعليم ككل (2.06) بدرجة متوسطة، وأنّ المتوسط الحسابي للتحديات التي تواجه أعضاء هئية التدريس في جامعة القاهرة في تطبيق رقمنه التعليم ككل (2.10) بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج أيضا أنّ المتوسط الحسابي للمقترحات التي يمكن من خلالها تعزيز دور أعضاء هئية التدريس في جامعة القاهرة في تطبيق رقمنه التعليم ككل (2.48) بدرجة متوسطة، وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of faculty members at Cairo University in implementing ‎digital education

المؤلف [English]

  • MOHAMED HASSAN ABDELSALAM
American International University - UAE
المستخلص [English]

     The study aimed to identify the role of faculty members at Egyptian universities in implementing digitization of education. The study relied on the descriptive approach. The study sample consisted of (30) male and female students from Cairo University. They were selected using a simple random method. The study used a questionnaire consisting of (15) paragraphs. The results of the study showed that the arithmetic mean of the role of faculty members at Cairo University in implementing digitization of education as a whole was (2.06) with an average degree, and that the arithmetic mean of the challenges facing faculty members at Cairo University in implementing digitization of education as a whole was (2.10) with an average degree. The results also showed that the arithmetic mean of the proposals through which the role of faculty members at Cairo University can be enhanced in implementing digitization of education as a whole was (2.48) with an average degree. In light of these results, a number of recommendations and proposals were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Role
  • digitization of education
  • faculty members at universities