فاعلية نظام إلکتروني لإدارة المحتوى في تنمية مهارات تصميم استراتيجية الرَّحلات المعرفيَّة في المواقف التَّعليميَّة لدى معلمات المرحلة الثَّانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير ــ قسم تقنيات التعليم – کـليــة التربية-جامعة القصيم المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية نظام إلکتروني لإدارة المحتوى في تنمية مهارات تصميم استراتيجية الرحلات المعرفية في المواقف التعليمية لدى معلمات المرحلة الثانوية، ولتحقيق أهدف الدراسة, تم إعداد وتصميم محتوى لمهارات تصميم استراتيجية الرحلات المعرفية على نظام إلکتروني لإدارة المحتوى, وبناء دليل للمعلمة, وإعداد أدوات الدراسة, وتم التأکد من صدقها وثباتها.
    واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج التجريبي، وطُبقت الدراسة على عينة من معلمات المرحلة الثانوية, بمنطقة الرياض, بلغ عددهن (24) معلمه؛ وللتحقق من صحة فروض الدراسة, فقد تم استخدام الأساليب الإحصائية التاليه؛ المتوسطات والانحرافات المعيارية, واختبار "ت"  للمجموعات المرتبطة paired samples-T-Test وقيمة مربع إيتا (η2) .
وقد توصلت نتائج الدراسة إلى:

فاعلية البرنامج التعليمي القائم على نظام إدارة المحتوى الإلکتروني في تنمية الجانب المعرفي المرتبط بمهارات تصميم استراتيجية الرحلات المعرفية لمعلمات المرحلة الثانوية حيث اتضح وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات معلمات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي المرتبط بالجانب المعرفي لمهارات استراتيجية الرحلات المعرفية؛ لصالح التطبيق البعدي.
فاعلية البرنامج التعليمي القائم على نظام إدارة المحتوى الإلکتروني في تنمية الجانب المهارى المرتبط بمهارات تصميم استراتيجية الرحلات المعرفية لمعلمات المرحلة الثانوية حيث اتضح وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى 0.01 بين متوسطي درجات معلمات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة تقييم المنتج المرتبط بمهارات استراتيجية الرحلات المعرفية؛ لصالح التطبيق البعدي.                

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Exploring the effectiveness of content management e-system in developing secondary school female teachers' skills of designing cognitive excursions strategy in instructional situations.

المؤلف [English]

  • ARWA ALHARBY
Researcher, Master of Education Technology, Faculty of Education, Qassim University Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

    This current research aimed at exploring the effectiveness of content management e-system in developing secondary school female teachers' skills of designing cognitive excursions strategy in instructional situations. In order to achieve the objective of this research, the researcher designed and prepared content for the skills of designing cognitive excursions strategy using content management e-system, together with preparing a teacher guide and research instruments which were made valid and reliable.
  The research adopted the quasi-experimental design. It was applied to a sample of 24 secondary school female teachers, Riyadh region. To test the research hypotheses, relevant statistical methods, standard deviation, T-test for paired samples, and eta-squared values (η2(.
The research came up with the following findings:

There is a statistically significant difference, at 0.01 level, between the mean scores of the experimental group in the pre-post-test – achievement test based on the cognitive aspect of cognitive excursions strategy skills in favour of the post-test.
 There is a statistically significant difference, at 0.01 level, between the mean scores of the experimental group in the pre-post-test – product rating card related to cognitive excursions strategy skills in favour of the post-test.

The study results indicated:

The Effectiveness of e-content management system based educational programme in developing secondary school female teachers' cognitive aspect related to designing excursions strategy skills. There are statistically significant differences, at 0.01 level, between the mean scores of the experimental group in the pre-post achievement test concerning the cognitive aspect of cognitive excursions strategy in favor of the posttest.
The Effectiveness of e-content management system based educational programme in developing secondary school female teachers' skill aspect related to designing excursions strategy skills. There are statistically significant differences, at 0.01 level, between the mean scores of the experimental group in product rating checklist concerning the skill of cognitive excursions strategy in favor of the posttest.

المجلد 61، العدد 61 - الرقم المسلسل للعدد 61
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 121-179
  • تاريخ الاستلام: 27 يونيو 2019
  • تاريخ القبول: 27 يونيو 2019