الاندماج الطُّلابي في ضوء التَّوجُّهات الدَّافعيَّة الأکاديميَّة (الداخلية-الخارجية) وبيئة التَّعلُّم المُدرکة لدى طلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد کلية التربية جامعة الإسکندرية

المستخلص

    هدفَ هذا البحثُ إلى التعرف على مستوى الاندماج الطلابي لدى طلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية، کما هدف إلى معرفة الفروق في الاندماج الطلابي؛ تبعًا لاختلاف کل من: التوجُّهات الدافعية (الداخلية-الخارجية)، مستويات بيئة التعلُّم المدرکة، النوع الاجتماعي (ذکر-إناث)، والتخصص (علمي-أدبي)، وقد تکوَّنت عينة البحث من (220) طالبًا وطالبة من طلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية، کما اُستخدمت المقاييس (الاندماج الطلابي-التوجهات الدافعية-بيئة التعلم المدرکة) من إعداد الباحث، وقد أظهرت النتائج ما يأتي:
- وجود مستوى أعلى من المتوسط من الاندماج الطلابي لطلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية.
- توجد فروق دالة إحصائيًا في الاندماج الطلابي لدى طلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية؛ تبعًا لاختلاف التوجهات الدافعية الأکاديمية (الداخلية – الخارجية) لصالح ذوي التوجُّهات الخارجية.
-توجد فروق دالة إحصائيًا في الاندماج الطلابي لدى طلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية؛ تبعًا لاختلاف مستويات إدراکهم لبيئة التعلم (مرتفع – متوسط-منخفض) لصالح ذوي المستوى المرتفع.
-توجد فروق دالة إحصائيًا في الاندماج الطلابي لدى طلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية؛ تبعًا لاختلاف النوع الاجتماعي (ذکور-إناث) لصالح الذکور.
-توجد فروق دالة إحصائيًا في الاندماج الطلابي لدى طلاب السنة الأولى بکلية التربية جامعة الإسکندرية؛ تبعًا لاختلاف التخصص (علمي-أدبي)لصالح التخصص العلمي.
وخرج البحثُ بمجموعة من التوصيات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Recognize the level of students' engagement for faculty of education first year students in university of Alexandria.

المؤلف [English]

  • HASSAN ABDEEN
Professor of Educational Psychology Assistant Faculty of Education, Alexandria University
المستخلص [English]

The aim of the present research is to recognize the level of students' engagement for faculty of education first year students in university of Alexandria. It also aims to recognize the students' engagement differences according to differences between orientation of motivation (intrinsic- extrinsic), the levels of perceived learning environment, sex gender (male- female) and field of study (science-Arts). The participants were (220) male and female students from faculty of education first year students in university of Alexandria. The study applied the following scales (students' engagement- academic motivation orientation - perceived learning environment) which are prepared by the researcher. The results are the followings:
- There is a high level above average from students' engagement for faculty of education first year students in university of Alexandria.
-There are statistical significant differences in students' engagement for faculty of education first year students in university of Alexandria in respect to difference of academic motivation orientation (intrinsic- extrinsic) for students who have extrinsic academic motivation orientation.
-There are statistical significant differences in students' engagement for faculty of education first year students in university of Alexandria in respect to difference of their perceived learning environment levels (high- medium- low) for the students with high level.
-There are statistical significant differences in students' engagement for faculty of education first year students in university of Alexandria in respect to difference of gender (male- female) in favor of male.
-There are statistical significant differences in students' engagement for faculty of education first year students in university of Alexandria in respect to difference of field of study (science- arts) in favor of scientific departments' students.
The present research comes with a group of recommendations.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Students engagement- Academic Motivation Orientation- Perceived Learning Environment
المجلد 61، العدد 61 - الرقم المسلسل للعدد 61
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 181-251
  • تاريخ الاستلام: 27 يونيو 2019
  • تاريخ القبول: 27 يونيو 2019