اختلاف نمط الدعم الإلکتروني (شخصي، اجتماعي) ببيئة الحياة الثانية ثلاثية الأبعاد ومستوي دافعية التعلم (مرتفعة، منخفضة) لتنمية مهارات إنتاج الانفوجرافيک التعليمي لدي طلاب تقنيات التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى دراسة الاختلاف بين نمط الدعم الإلکتروني (شخصي، اجتماعي) ببيئة الحياة الثانية ثلاثية الأبعاد ومستوي دافعية التعلم (مرتفعة، منخفضة) وأثره في تنمية مهارات إنتاج الانفوجرافيک التعليمي، لدي عينة مکونة من (108) طالباً بقسم تقنيات التعليم، تم تقسيمهم إلى أربع مجموعاتتجريبية حسب مستوي دافعيتهم للتعلم: المجموعة الأولى: (نمط الدعم الإلکتروني الشخصي مع مستوي دافعية التعلم المرتفعة)، والثانية: (نمط الدعم الإلکتروني الشخصي مع مستوي دافعية التعلم المنخفضة)، والثالثة: (نمط الدعم الإلکتروني الاجتماعي مع مستوي دافعية التعلم المرتفعة)، والرابعة: (نمط الدعم الإلکتروني الشخصي مع مستوي دافعية التعلم المنخفضة).
توصلت النتائج إلى وجود أثر إيجابي ودال إحصائيًا لنمطي الدعم الإلکتروني (شخصي، اجتماعي) ببيئة الحياة الثانية ثلاثية الأبعاد في تنمية التحصيل المعرفي والجوانب الأدائية لمهارات إنتاج الانفوجرافيک التعليمي، واتجهت دلالة الأثر لصالح نمط الدعم الالکتروني الشخصي، کما يوجد أثر إيجابي ودال إحصائيًا للاختلاف بين نمط الدعم الإلکتروني (شخصي، اجتماعي) ببيئة الحياة الثانية ثلاثية الأبعاد ومستوي دافعية التعلم (مرتفعة، منخفضة) في تنمية الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات إنتاج الانفوجرافيک التعليمي، حيث اتجهت دلالة الأثر لصالح نمط الدعم الإلکتروني الشخصي مع مستوي دافعية التعلم المرتفعة، وعند المتابعة باستخدام اختبارات المقارنات البعدية "اختبار شفيه" للمقارنة بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية الأربع، تبين أن أعلى متوسطات في الاختبار التحصيلي (30.315)، وبطاقة ملاحظة الجوانب الأدائية لمهارات انتاج الانفوجرافيک التعليمي (143.81) کانت لصالح نمط الدعم الإلکتروني الشخصي مع مستوي دافعية التعلم المرتفعة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Study the differences between the pattern of the e-support (personal, social) environment of second life three-dimensional and the level of motivation for learning (high, low) and its impact on the development of skills and the production of educational infographic

المؤلف [English]

  • RABEA RAMOOD
Professor of Assistive Technology Education Faculty of Education Damietta University
المستخلص [English]

The current research Aim to study the differences between the pattern of the e-support (personal, social) environment of second life three-dimensional and the level of motivation for learning (high, low) and its impact on the development of skills and the production of educational infographic, I have a sample of (108) students, Department of educational technology, they were divided into four experimental groups according to the level of motivation to learn: The first group (pattern e-support personal with the level of motivation for learning is high), the second (pattern e-support personal with the level of motivation for learning is low), the third (pattern of e-support and social with the level of motivation learning high), the fourth (pattern e-support personal with the level of motivation for learning is low).
The results found a positive and statistically significant impact effect of the two patterns of e-support (personal, social) on the second life environment three domination in the development of cognitive achievement and the performance aspects of the production skills of the educational infographic. The effect of the e-support pattern was positive and statistically significant (Personal, social) in the second life environment three domination and the level of learning motivation (high, low) in the development of the cognitive achievement and performance aspects of the production skills of the educational infographic. When the follow-up using the "Scheffe' Test " was used to Comparison between the average scores of students of the four experimental groups, it was found that the highest scores in the achievement test (30.315) and the observation note of the skills of the production of the educational infographic (143.81) The pattern of personal e-support with high level learning motivation.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: e-support
  • Environment of second life three-dimensional
  • level of motivation for learning
  • Educational infographic
المجلد 61، العدد 61 - الرقم المسلسل للعدد 61
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 253-349
  • تاريخ الاستلام: 27 يونيو 2019
  • تاريخ القبول: 27 يونيو 2019