المشکلات التي تواجه معلمي صعوبات التعلم في اکتشاف الموهوبين من ذوي صعوبات التعلم بمدينة ينبع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المساعد – فسم التربية الخاصة – کلية التربية جامعة حائل – المملکة العربية السعودية

2 معلم صعوبات تعلم – وزارة التعليم – إدارة تعليم محافظة ينبع – الممکلة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة للتعرف على المشکلات التي تواجه معلمي صعوبات التعلم في اکتشاف الموهوبين من ذوي صعوبات التعلم بمدينة ينبع، واستخدم الباحثان المنهج النوعي في دراستهما.
حيث بلغ حجم أفراد الدراسة (8) معلمين من معلمي صعوبات التعلم، وقد استخدم الباحثان أداة دراسة مؤلفة من (12) سؤالاً مفتوح الاجابة، وقد خلصت نتائج الدراسة إلى أنَّ هذه الفئة من الطلبة موجودين فعلاً ويمکن اکتشافهم وتطوير مهاراتهم.
إلا أنَّ من أهم المشکلات التي يواجهها معلمي صعوبات التعلم في اکتشافهم هي: أنَّ معلمي صعوبات التعلم غير مؤهلين بشکلٍ کافٍ لاکتشاف هذه الفئة، وأنَّ الترکيز على جوانب الضعف لدى طلبة صعوبات التعلم، والتصاق صفة "صعوبات التعلم" بهذه الفئة.
وقد أوصت الدراسة بإعداد معلمي صعوبات التعلم إعداداً جيداً سواءً کان ذلک عن طريق الدورات وورشات العمل، وتشکيل لجنة من قبل إدارة التربية تساند المعلم في مهمته في اکتشاف هذه الفئة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Investigate the problems faced by Learning Disabilities Teachers in discovering talented students among learning disabilities students, in Yanbu' city, researchers used Qualitative approach in their study.

المؤلفون [English]

  • YASSER ELSAMERY 1
  • SALMAN ALGAHNY 2
1 Professor of Special Education Assistant - Special Education Department - Faculty of Education Hail University - Kingdom of Saudi Arabia
2 Teaching difficulties teacher - Ministry of Education - Department of Education Yanbu - Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to investigate the problems faced by Learning Disabilities Teachers in discovering talented students among learning disabilities students, in Yanbu' city, researchers used Qualitative approach in their study.
Study members where (8) teachers of learning disabilities teachers, the researchers used a study tool consist of (12) open answer questions, the results of this study showed that these students are really available among learning disabilities students, and if they are discovered there is ability to improve their skills.
But there are a lot of problems face their teachers in discovering them, such as: Learning Disabilities Teachers aren’t qualified enough in this skill, the focus in general about weakness, and the description of "Learning Disabilities" is stick to them.
The study recommended to enable learning disabilities teachers of good qualification through special courses, and forming a specialized committee form Directory of Education to help the teacher in discovering talented student from learning disabilities students.

المجلد 61، العدد 61 - الرقم المسلسل للعدد 61
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 389-412
  • تاريخ الاستلام: 27 يونيو 2019
  • تاريخ القبول: 27 يونيو 2019