تصور مقترح لترسيخ أخلاقيات الأعمال لرفع القدرة التنافسية للجامعات المصرية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم أصول التربية-کلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

     يشهد العالم المعاصر تطورات متسارعة في الأنظمة الاقتصادية والاجتماعية والثقافية والسياسية؛وأصبح النظام التعليمى في القرن الحادى والعشرين-نتيجة لذلک-مطالبا بمواکبة هذا التطور الذي صاحبه احتدام المنافسة بين المؤسسات المختلفة،الأمر الذى أدى إلى ظهور مصطلح التنافسية والذى زاد الاهتمام به والحديث عنه في الآونة الأخيرة وقد انتقل هذا المصطلح مثل کثير من المصطلحات إلى مجال التعليم،واصبح أحد المعايير التي يقاس على أساسها جودة العمل بالمؤسسات التعليمية ومنها الجامعات.وقد عرفت التنافسية بأنها إيجاد ميزة متفردة تتفوق بها الجامعة على المنافسين،أي أن الميزة التنافسية تجعل الجامعة فريدة ومتميزة عن المنافسين الآخرين.
    وتشير نتائج الدراسات السابقة إلى ابتعاد الجامعات المصرية إلى حد کبير عن التنافسية العالمية،وأن ثمة معوقات کثيرة تقف في سبيل تحقيق ذلک،وهى لا تتوقف على جانب واحد فقط بل تشمل ما يتعلق بالوظائف الأساسية للجامعة،سواء في التدريس ،أو البحث العلمى،أو خدمة المجتمع.
     وقد أشار عدد من الباحثين أن أخلاقيات الأعمال تلعب دورا مهما في رفع القدرة التنافسية للجامعات،وبناء عليه حاولت الدراسة وضع تصور مقترح لترسيخ أخلاقيات الأعمال من أجل رفع القدرة التنافسية للجامعات المصرية.
وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفى ،وحاولت الإجابة عن التساؤلات التالية:
1-ما الإطار المفاهيمى للتنافسية فى الجامعات؟
2-ما أهم مشکلات الجامعات المصرية والتي تحول دون تحقيقها للتنافسية؟
3-ما أهم ملامح مفهوم أخلاقيات الأعمال؟
4-کيف يمکن ترسيخ أخلاقيات الأعمال في الجامعات المصرية لرفع القدرة التنافسية لها؟
     وقد وضعت الباحثة في نهاية الدراسة تصورا مقترحا بعد عرضه على مجموعة من الأساتذة المحکمين في صورته المبدئية،وقد اشتمل التصور المقترح على عدة العمليات وهى :القواعد والتشريعات،والمساءلة،والتحفيز،والتوعية،وتقييم الأداء،والمشارکة،وتحسين بيئة العمل،وتعظيم قيمتى النزاهة والشفافية،والتدريب،وإدارة الموارد البشرية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested perspective for consolidation the business ethics to enhance the Competitiveness of the Egyptian universities

المؤلف [English]

  • MADIHA MOHAMED
Assistant Professor, Department of Education, Faculty of Education, Helwan University
المستخلص [English]

      The contemporary world is witnessing accelerating developments in economic, social, cultural and political systems; the educational system of the twenty-first century has, as a result, been called on to keep pace with this development, which has been accompanied by the intensification of competition among the various institutions, This has led to the emergence of the term "competitiveness", which has increased interest in and talk about it lately. This term, like many terms, has shifted to the field of education, and has become one of the criteria against which the quality of work in educational institutions, including universities, is measured. I have known competitiveness as To create a unique feature that the university excels on competitors, that is, the competitive advantage makes the university unique and distinct from other competitors.                                                                                                                     
     The results of previous studies indicate that Egyptian universities are largely away from global competitiveness, and that there are many obstacles to achieving this, which depend not only on one aspect but also on the core functions of the university, whether in teaching, scientific research or community service.                                                                                                           
     A number of researchers have pointed out that business ethics play an important role in raising the competitiveness of universities, and therefore the study attempted to develop a suggested perspective for consolidation the business ethics to enhance the Competitiveness of the Egyptian universities.     
             The study used the descriptive approach, and tried to answer the following questions:
1- What is the conceptual framework of competitiveness in universities?
2-What are the main problems of Egyptian universities that prevent them from achieving competitiveness?
-What are the most important features of the concept of business ethics?3
4-How can business ethics be consolidation in Egyptian universities to enhance their competitiveness?
          At the end of the study, the researcher presented a suggested perspective for establishing the business ethics to enhance the competitiveness of the Egyptian universities., included the following: rules and legislations, accountability, motivation, awareness, performance evaluation, participation, improvement of the work environment and maximizing the values ​​of integrity and transparency , Training, and human resources management.                         

المجلد 61، العدد 61 - الرقم المسلسل للعدد 61
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 579-638
  • تاريخ الاستلام: 27 يونيو 2019
  • تاريخ القبول: 27 يونيو 2019