فعالية برنامج تدريبى قائم على التسامح فى الوقاية من الإرهاب الفکري لدى طلاب جامعة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک وأستاذ علم النفس التعليمي کلية التربية - جامعتي الطائف والأزهر

2 أستاذ علم النفس المشارک(المساعد) کليتي الآداب والتربية - جامعتي الطائف والأزهر

3 أستاذ التربية الخاصة المشارک کلية التربية - جامعة الطائف

4 أستاذ علم النفس المساعد عمادة الدراسات المساندة – جامعة الطائف

المستخلص

الملخص: هدف البحث إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبى قائم على التسامح فى الوقاية من الإرهاب الفکري لدى طلاب جامعة الطائف، وتکونت عينة البحث من (15) طالبًا، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين، الأولى (8) طلاب بالمجموعة التجريبية، والثانية (7) طلاب بالمجموعة الضابطة، حيث أعد الباحثون الأدوات التالية (مقياس الإرهاب الفکري، البرنامج التدريبي القائم على التسامح، مقياس التقييم الذاتي للمعالجة التجريبية)، وتعرضت المجموعة التجريبية للبرنامج التدريبي القائم على التسامح بواقع (22) جلسة بمعدل جلستين أسبوعيًا، وبعد انتهاء البرنامج التدريبي تم تطبيق مقياس الإرهاب الفکري، وتم إعادة التطبيق بعد مرور شهر من التطبيق الأول، ولمعالجة النتائج والتحقق من صحة الفروض تم استخدام اختبار مان ويتنى، وفريدمان، ويلکوکسون، وتوصلت نتائج البحث إلى خفض الإرهاب الفکري لدى طلاب المجموعة التجريبية خلال القياس البعدي عند مقارنتهم بطلاب المجموعة الضابطة، واستمرارية الأثر الإيجابي للبرنامج خلال القياس التتبعي للمجموعة التجريبية بعد مرور شهر من القياس البعدي، وتم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري ونتائج البحوث السابقة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title: The effectiveness of an training program based on tolerance the prevention of intellectual terrorism of students in Taif university.

المؤلفون [English]

  • WALEED KHALIFA 1
  • MAGED EESA 2
  • HASANEN ATA 3
  • REHAB RAGHEB 3
  • AHMED KESHAR 4
1 Associate Professor of Education and Professor of Educational Psychology   College of Education - Taif and Al Azhar Universities
2 Associate Professor of Psychology Faculty of Arts and Education - Taif and Al Azhar Universities
3 Professor of Special Education Co Faculty of Education - Taif University
4 Assistant Professor of Psychology Deanship of Support Studies - Taif University
المستخلص [English]

The reserch aimed to verify the effectiveness of antraining  program based on tolerance the prevention of intellectual terrorism of students in Taif university. The sample consisted of (15) students. The sample was divided into two groups: the first group consisted of (8) students in the experimental group, and the second (7) students in the control group, the researchers prepared the following tools (The measure of intellectual terrorism - training  program based on tolerance - Self-assessment scale for experimental procedures), and the pilot group of the tolerance-based training program was offered (22) sessions at the rate of two sessions per week. After the end of the training program, the measure of intellectual terrorism was re-applied after one month of  the first application. In order to process the results and validate the hypotheses, the Mann Whitney, Friedman, Wilcoxson.The results were to reduce the intellectual terrorism of the experimental group during the post-measurement when compared with the students of the control group, and the continuity of the positive effect of the program during the follow up measurement of the group. After a month of telemetry, the results were interpreted in light of the theoretical framework and the results of previous research.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Tolerance
  • Intellectual Terrorism
  • Taif University students
المجلد 61، العدد 61 - الرقم المسلسل للعدد 61
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 639-672
  • تاريخ الاستلام: 27 يونيو 2019
  • تاريخ القبول: 27 يونيو 2019