دور الويب کويست Web-Quest في مواجهة تحديات التعلم المدمج في استخدام الطالب المعلم لمصادر المعرفة الإلکترونية وتحصيله المعرفي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد کلية التربية- جامعة بني سويف

المستخلص

أتاحت مصادر المعرفة الإلکترونية امکانات هائلة لتقليص عيوب التعليم التقليدي، وإضفاء التفاعلية والتواصلية والايجابية والمرونة والإتاحة کحلول فعالة لتعلم الطلاب، وبالرغم من المميزات الهائلة التي أتاحها "التعليم الإلکتروني" تم توجيه بعض الانتقادات له؛ ما سبّب ظهور "التعلم الدمج" الذي دمج بين مميزات التعلم التقليدي والتعليم الإلکتروني وساعد على تحقيق العديد من النواتج التعليمية وکان لاستخدام الأنترنت دور کبير في تنفيذ التعلم المدمج؛ إلا کثير من المتعلمين يهدرون أوقات طويلة عند تصفح الأنترنت في أنشطة أخرى غير التعلم وربما فيما لا يُفيد، ومع ظهور الويب کويست Web-Quest وظفت تکنولوجيا المعلومات بشکل فعّال، وقدمت حلولا مثالية للتعلم دون إهدار الوقت والجهد، وضمنت للمعلم إيجابية ونشاط طلابه في تحصيل المعرفة.
وقد هدفت الدراسة الحالية لاستخدام الرحلات المعرفية المعروفة ب "الويب کويست  Web-Quest" عبر جوجل درايف Google Drive لتضمن تواصل وتفاعل الطلاب، وتمکينهم من المحتوى الرقمي لأداء المهام في أي وقت وأي مکان، وقد تم التطبيق في مقرر "استراتيجيات التدريس" على مدار 8 لقاءات للمجموعة التجريبية والضابطة، وتم إعداد وتطبيق "اختبار تحصيل معرفي" وکذلک "مقياس الاتجاه نحو استخدام المصادر الإلکترونية"، أشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً بين التطبيق القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي. 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Web-Quest to face the challenges of Blended Learning in using The Student teacher the E-Knowledge Resources and Knowledge Achievement

المؤلف [English]

  • HALA ALSANOSY
Professor of Curriculum and Teaching Assistant Faculty of Education - Beni Suef University
المستخلص [English]

            The electronic knowledge resources provided enormous abilities to reduce the disadvantages of traditional Education and to provide interactive, communicative and positive, also flexibility and availability as effective solutions for student learning. Many Electronic tools were used for educational activities. Despite the enormous advantages offered by e-learning, some criticisms leaded to appearance of the Blended-Learning; which offers integration that combined the advantages of traditional with E-learning, Moreover its application has helped to achieve many educational outcomes. Although the importance role of Internet in Blended- Learning, many students are wasting the learning time in web browsing, Web-Quest provides ideal solutions to overcome these challenges; it enable learner to take advantage of effective Blended-learning opportunities without wasting time and effort, and the teacher ensure that students are positively navigating their activities and achieving knowledge, thus consider effective use of IT in the digital era.
            The current study aimed to apply Web-Quest through Google Drive, to raise the opportunities for integrated education for the student teacher, it takes 8 meetings of the course to both experimental and control group, an achievement test in addition to a “scale of the attitudes towards the using of E-resources” were applied, Pre and Post the implementation of Web-Quest prepared lessons. The quantitative and qualitative results indicated significant differences for employing Quest-Web in enhancing the achievement and “attitudes towards using of E-resources” in favor of Expermental group and Post-test. The study recommended expand the using of Web Quest.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Web-Quest- Blended Learning- E-Resources of Knowledge- Knowledge Achievement
المجلد 61، العدد 61 - الرقم المسلسل للعدد 61
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2019
الصفحة 673-699
  • تاريخ الاستلام: 27 يونيو 2019
  • تاريخ القبول: 27 يونيو 2019