برنامج تدريبي مقترح قائم على نموذج ‏TPACK‏ لتنمية ‏المعرفة بالمحتوى التربوي التكنولوجي ومهارات الأداء ‏التدريسي الرقمي واتجاهاتهم نحوها لدى الطلاب معلمي العلوم بمرحلة التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة سوهاج

المستخلص

استهدف البحث التعرف على اثر استخدام برنامج تدريبي مقترح على قائم على نموذج تيباك TPACK لتنمية المعرفة بالمحتوى التربوي التكنولوجي ومهارات الأداء التدريسي الرقمي واتجاهاتهم نحوها لدى الطلاب معلمي العلوم وقد تم اختيار مجموعة البحث بطريقة مقصودة من طلاب الفرقة الرابعة شعبة تعليم أساسي علوم ، وقد تكونت من (35) طالب ، حيث تم الاعتماد على المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي للمجموعة التجريبية وقد تم تنفيذ البرنامج في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2023 – 2024 م ، وطُبقت عليهم أدوات البحث وهي مقياس لقياس المعرفة بالمحتوى التربوي التكنولوجي و بطاقة الملاحظة لقياس مهارات الأداء التدريسي الرقمي, ومقياس الاتجاهات نحو التقنية الرقمية ، وبعد الانتهاء من التدريس لمجموعة البحث، وتطبيق أدوات البحث قبليا وبعديا، ومعالجة النتائج احصائيا. تم التوصل إلى تفوق الطلاب مجموعة البحث في التطبيق البعدي عن التطبيق القبلي بفرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (۰,۰1) من حيث تنمية المعرفة بالمحتوى الرقمي التكنولوجي ومهارات الأداء التدريسي والاتجاهات نحو مهنة التدريس، وقد تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي توصل إليها البحث ومنها ربط التكنولوجيا بالتدريس ضمن مهارات اعداد المعلم بكليات التربية، إعادة النظر في برامج تدريب معلمي العلوم قبل الخدمة وتطويرها في ضوء نموذج تيباك TPACK.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed training program based on the TPACK model to develop ‎knowledge of technological educational content, digital teaching ‎performance skills, and their attitudes towards them among science ‎teacher students in the basic education

المؤلف [English]

  • Manal Hassan
Faculity of Education Sohag Uniercity
المستخلص [English]

The research aimed to identify the effect of using a proposed training program based on the TPACK model to develop knowledge of technological educational content and digital teaching performance skills and their attitudes towards them among science teachers. The research group was chosen in an intentional way from students of the fourth year of the Basic Education Science Division, and it consisted of (35) Students, where the experimental approach with a quasi-experimental design was relied upon for the experimental group. The program was implemented in the first semester of the academic year 2023-2024 AD, and the research tools were applied to them, which are a scale to measure knowledge of technological educational content and an observation card to measure digital teaching performance skills., and a measure of attitudes towards digital technology, after completing teaching to the research group, applying pre- and post-research tools, and processing the results statistically. It was concluded that the students of the research group excelled in the post-application over the pre-application with a statistically significant difference at the level of significance (0.01) in terms of developing knowledge of technological digital content, teaching performance skills, and attitudes towards the teaching profession. Some recommendations and proposals were presented in light of the results. The research findings include linking technology to teaching within teacher preparation skills in colleges of education, reconsidering pre-service science teacher training programs and developing them in light of the TPACK model.

الكلمات الرئيسية [English]

  • TPACK model
  • digital technological content
  • digital teaching performance ‎skills
  • attitude towards digital technology.‎