الدالة التمييزية لكفاءة اتخاذ القرار من خلال التحيزات ‏المعرفية وتجهيز المعلومات الاجتماعية لدى معلمي ‏التعليم ما قبل الجامعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية بالإسماعيلية- جامعة قناة السويس

المستخلص

هدف البحث إلى الكشف عن الدوال التمييزية للتحيزات المعرفية وعمليات تجهيز المعلومات الاجتماعية في التمييز بين المستويات المتباينة من كفاءة اتخاذ القرار لدى معلمي التعليم ما قبل الجامعي. وتكونت عينة البحث من 254 معلما ومعلمة من المدارس الإبتدائية والإعدادية بمحافظة الإسماعيلية، طبق عليهم مقياس "داكوبز DACOBS" للتحيزات المعرفية من إعداد (Gaag, Schütz, Napel, Landa, Delespaul, Bak, Tschacher & Hert, 2013) وتعريب الباحث، ومقياس كفاءة اتخاذ القرار (إعداد الباحث)، ومقياس عمليات تجهيز المعلومات الاجتماعية (إعداد الباحث). وأسفرت النتائج عن التوصل مجموعة من الدوال التمييزية لكفاءة اتخاذ القرار وأبعادها المختلفة (مقاومة التأطير –الاعتراف بالمعايير الاجتماعية – الثقة المنخفضة/المفرطة – الاتساق في إدراك المخاطر- تطبيق قواعد القرار- مقاومة الكلفة الغارقة) من خلال أبعاد التحيزات المعرفية المختلفة (جمود المعتقدات –القفز في الاستنتاجات- الانتباه إلى التهديدات- العزو الخارجي- مشكلات المعرفة الاجتماعية- المشكلات المعرفية الذاتية –سلوك التجنب)، وعمليات تجهيز المعلومات الاجتماعية (تفسير الإلماعات الاجتماعية- توضيح ,وانتقاء الأهداف- بناء وتفعيل الاستجابة السلوكية)، وقد كانت جميع الدوال التمييزية المستنتجة من خلال التحليل التمييزي ذات دلالات إحصائية جيدة. وقد تم تقديم بعض التوصيات في ضوء النتائج المتحصل عليها.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Discriminant Function for Decision Making Competence Through ‎Cognitive Biases and Social Information Processing among Pre-‎University Education Teachers ‎

المؤلف [English]

  • Eslam Anwar Abdelghany
Faculty of Education in Ismailia Suez Canal University
المستخلص [English]

      The aim of the research was to reveal the discriminant functions of cognitive biases and social information processing processes in distinguishing between different levels of decision-making competence among pre-university education teachers. The research sample consisted of 254 male and female teachers from primary and preparatory schools in Ismailia Governorate, to whom the "DACOBS" cognitive biases scale prepared by (Gaag, Schütz, Napel, Landa, Delespaul, Bak, Tschacher & Hert, 2013) and translated by the researcher, the decision-making competence scale (prepared by the researcher), and the social information processing scale (prepared by the researcher) were applied. The results had shown to development of a set of discriminant functions for decision-making efficiency and its various dimensions (resistance to framing - recognition of social norms - under/over confidence - consistency in risk perception - application of decision rules - resistance to sunk cost) through the dimensions of different cognitive biases (beliefs inflexability - jumping to conclusions - attention to threats - external attribution - social cognition problems - self-cognitive problems - avoidance behavior), and social information processing processes (interpretation of social cues - clarification and selection of goals - construction and activation of behavioral response), and all the discriminant functions inferred through discriminant analysis had good statistical significance. Some recommendations were presented in light of the obtained results.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Discriminant function
  • decision making
  • cognitive biases
  • social information processing