تدريب معلمى البيولوجى عن بُعد باستخدام الإنفوجرافيك ‏التعليمى لتنمية المفاهيم المتعلقة بالقضايا ذات الاستخدام ‏المزدوج ‏DUI‏ والمسئولية الاجتماعية ومستوى التقبل ‏التكنولوجى لديهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، كلية التربية، جامعة دمنهور دمنهور، بحيرة، جمهورية مصر العربية

المستخلص

         هدف البحث الحالى إلى دراسة فاعلية تدريب معلمى البيولوجى عن بُعد باستخدام الإنفوجرافيك التعليمى لتنمية المفاهيم المتعلقة بالقضايا ذات الاستخدام المزدوج، والمسئولية الاجتماعية، ومستوى التقبل التكنولوجى لديهم؛ ولإجراء هذا البحث، استُخدم المنهج التجريبي بالتصميم شبه التجريبى، وتكونت عينة البحث من (64) معلمًا ومعلمةً من معلمى البيولوجى التابعين لإدارات (دمنهور-إيتاى البارود-شبراخيت) التعليمية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين: (33) معلمًا ومعلمةً للمجموعة التجريبية، و(31) معلمًا ومعلمةً للمجموعة الضابطة، وتمثلت أدوات البحث في البرنامج التدريبى باستخدام الإنفوجرافيك التعليمى، واختبار المفاهيم المتعلقة بالقضايا ذات الاستخدام المزدوج، ومقياس المسئولية الاجتماعية، فضلاً عن مقياس التقبل التكنولوجى، وقد طُبقت تلك الأدوات على مجموعتى البحث التجريبية والضابطة قبليًا، ثم قُدم التدريب عن بُعد باستخدام الإنفوجرافيك التعليمى لمعلمى المجموعة التجريبية، ثم طُبقت أدوات البحث بعديًا على المجموعتين، وقد أشارت نتائج البحث الحالي إلى فاعلية التدريب عن بُعد باستخدام الإنفوجرافيك التعليمى فى تنمية متغيرات البحث، وأوصى البحث وزارة التربية والتعليـم بعقـد دورات لتدريـب المعلمين على تحويـل المادة التعليمية إلى إنفوجرافيك تعليمى واستخدامها في الصف، وضرورة اسـتخدام معلمى البيولوجى للإنفوجرافيـك التعليمى في عمليتى التعليم والتعلم، فضلاً عن أهمية تضمين مناهج التعليم العام نصوصًا إنفوجرافية تتناسب مع كل مرحلة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Training biology teachers remotely using educational infographic to ‎develop concepts related to dual-use issues(DUI), Social responsibility, ‎and level of Their technological acceptance

المؤلف [English]

  • Possi Esa
Department of curricula and teaching methods-Faculty of Education-Damanhur university-Damanhur-Bahira-Egypt
المستخلص [English]

                The aim of the current research is to study the effectiveness of training biology teachers remotely using educational infographic to develop concepts related to dual-use issues, social responsibility, and the level of their technological acceptance. To conduct this research, the experimental approach was used with a quasi-experimental design. The research sample consisted of (64) male and female biology teachers affiliated with the educational administrations of (Damanhour-Itay al-Baroud-Shubrakhit), and they were divided into two groups: (33) male and female teachers for the experimental group, and (31) male and female teachers for the control group. The research tools were a training program using educational infographic, test of concepts related to dual-use issues, a scale of social responsibility, as well as a scale of technological acceptance. These tools were applied to the experimental and control research groups, and then remote training was provided using the educational infographic for teachers of the experimental group, then research tools were applied to both groups. The results of the current research indicated the effectiveness of remote training using educational infographics in developing the research variables. The research recommended that the Ministry of Education hold courses to train teachers on converting educational material into educational infographic and using them in the classroom, and the need for biology teachers to use educational infographic in the teaching and learning processes. In addition to the importance of including general education curricula with infographic texts appropriate to each stage.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Remote Training
  • Educational Infographic
  • Dual
  • use issues
  • Social ‎Responsibility
  • Technology acceptance