دور تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب في تحقيق التميز المؤسسي دراسة تطبيقية على وزارة التربية بدولة الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعاهد الفنية بوزارة التعليم العالي في دولة الكويت

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن علاقة استراتيجيات إدارة المواهب بالتميز المؤسسي في وزارة التربية بدولة الكويت ومن خلال اتباع المنهج الوصفي الارتباطي, تم تبني الاستبانة كأداة للدراسة والتي تم توزيعها على عينة الدراسة المكونة من (60) من وكلاء الوزارة ومديري المناطق التعليمية الذين يعملون في وزارة التربية الكويتية, وقد تم اعتماد (56) استبانة صالحة للتحليل, وقد كشفت نتائج الدراسة أن واقع اباع استراتيجيات إدارة المواهب (استراتيجيات تنمية المواهب, استراتيجيات الاحتفاظ والتحفيز, استراتيجيات الاختيار والاستقطاب في وزارة التربية الكويتية جاء بدرجة مرتفعة, كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين استراتيجيات إدارة المواهب والتميز المؤسسي في وزارة التربية الكويتية, وقد أوصت الدراسة بدراسة واقع تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب في ديوان عام الوزارة بالدرجات الوظيفية المختلفة وفي بعض المناطق التعليمية, لتسليط الضوء على مواطن الضعف والتحديات التي تواجه العملية الادارية في هذا الخصوص.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of applying talent management strategies in achieving institutional excellence An applied study on the Ministry of Education in the State of Kuwait

المؤلف [English]

  • Youssef Khalaf Hamad Al-Rashidi
Technical institutes of the Ministry of Higher Education in the State of Kuwait
المستخلص [English]

The current study aims to reveal the relationship of talent management strategies to institutional excellence in the Ministry of Education in the State of Kuwait. By following the descriptive, correlational approach, the questionnaire was adopted as a tool for the study, which was distributed to the study sample consisting of (60) deputy ministers and directors of educational districts who work in the Ministry. Kuwaiti Education: (56) questionnaires suitable for analysis have been approved. The results of the study revealed that the reality of selling talent management strategies (talent development strategies, retention and motivation strategies, selection and recruitment strategies in the Kuwaiti Ministry of Education) was at a high degree. The results also indicated that there was a statistically significant correlation between talent management strategies and institutional excellence in the Kuwaiti Ministry of Education. The study recommended studying the reality of applying talent management strategies in the ministry’s general office at different job grades and in some educational areas, to shed light on the weaknesses and challenges facing the administrative process in this regard.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Talent management strategies
  • institutional excellence
  • Ministry of Education