فاعلية أنشطة تعليمية قائمة على تطبيقات سكامبر ‏‏(‏‎(SCAMPER‏ في تنمية مهارات التفكير التصميمي وأثرها ‏علي جودة المنتج الفني لدى طلاب المدرسة الثانوية ‏الصناعية الزخرفية ‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

   يهدف هذا البحث إلى تنمية مهارات التفكير التصميمي لدي طلاب المدرسة الثانوية الصناعية الزخرفية باستخدام أنشطة تعليمية قائمة على تطبيقات سكامبر ((SCAMPER ومعرفة أثرها علي جودة المنتج الفني الزخرفي. ومن أجل تحقيق هدف البحث تم تصميم قائمة مهارات التفكير التصميمي، والأنشطة التعليمية القائمة على تطبيقات سكامبر SCAMPER، وفي ضوء ذلك استخدمت الباحثة المنهج التجريبي والتصميم شبة التجريبي ذو المجموعتين الضابطة والتجريبية؛ وتكونت مجموعة البحث من (60) طالبة قسمت لمجموعتين ضابطة وعددها (30) طالبة، ومجموعة تجريبية وعددها (30) طالبة من طالبات مدرسة السيدة خديجة الثانوية الصناعية الزخرفية بنات بالقاهرة. وتم تطبيق الأنشطة التعليمية القائمة على تطبيقات سكامبر ولقياس فاعليتها قامت الباحثة بتصميم أدوات القياس التالية: (اختبار مهارات التفكير التصميمي – بطاقة ملاحظة مهارات التفكير التصميمي – بطاقة تقييم جودة المنتج الفني)؛ وتطبيقها على مجموعة البحث قبليا وبعديا واستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث تنمية مهارات التفكير التصميمي لدي طالبات المدرسة الثانوية الصناعية الزخرفية مما أثر إيجابياُ على مستوي جودة المنتجات الفنية الزخرفية وهذا ناتج من فاعلية الأنشطة التعليمية القائمة على تطبيقات سكامبر لدى طالبات المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of educational activities based on SCAMPER ‎applications in developing design thinking skills and their impact on ‎the quality of artistic products among students of the decorative ‎industrial high school.‎

المؤلف [English]

  • MONA MAHAMED ELDSOUKY KHALIFA KHALIFA
-
المستخلص [English]

           This research aims to develop design thinking skills among students of decorative industrial secondary schools by using educational activities based on SCAMPER applications and to assess their impact on the quality of the decorative art product. To achieve the research objective, a list of design thinking skills and educational activities based on SCAMPER applications was designed. In light of this, the researcher employed the experimental method and a quasi-experimental design with control and experimental groups. The research sample consisted of (60) female students, divided into two groups: a control group of (30) students and an experimental group of( 30) students from Sayyida Khadija Decorative Industrial Secondary School for Girls in Cairo. The educational activities based on SCAMPER applications were applied, and to measure their effectiveness, the researcher designed the following measurement tools: (Design Thinking Skills Test, Performance Observation Checklist for Design Thinking Skills, Decorative Art Product Quality Evaluation Checklist). These tools were applied to the research sample both before and after the intervention, with appropriate statistical methods used. Among the most significant findings of the research was the development of design thinking skills among the students of the decorative industrial secondary school, which positively impacted the quality of decorative art products. This was attributed to the effectiveness of the educational activities based on SCAMPER applications in the experimental group compared to the control group.

الكلمات الرئيسية [English]

  • SCAMPER Applications
  • Educational Activities
  • Design Thinking Skills
  • ‎Quality of Art Product‎