اتجاهات الطالبات نحو تعلم الفيزياء وعلاقته بالتحصيل ‏الدراسي لدى طالبات الصف أول ثانوي في المدارس الحكومية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المزاحمية

المستخلص

          هدف البحث إلى التعرف على اتجاهات طالبات الصف الأول ثانوي في الثانوية الأولى بالمزاحمية نحو تعلم الفيزياء, بالإضافة إلى التعرف على مستوى التحصيل الدراسي للطالبات في مقرر الفيزياء, كما هدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين مستوى التحصيل الدراسي للطالبات واتجاهاتهن نحو تعلمها, ولتحقيق ذلك اُعتمد المنهج الوصفي بنوعيه المسحي والارتباطي لإجرائه على جميع مجتمع البحث المكون من (124) طالبة، واُستخدمت أداتين للبحث هما: مقياس الاتجاه نحو تعلم الفيزياء, واختبار تحصيلي في مقرر الفيزياء, وتم التأكد من صدق الأداتين وثباتهما، وتم التوصل إلى النتائج الآتية: أنً مستوى التحصيل الدراسي للطالبات في مقرر الفيزياء وقع في فئة (المنخفض), بمتوسط حسابي (6,48) وانحراف معياري (2,628)، وأنً اتجاه الطالبات نحو تعلم الفيزياء وقع في فئة (المنخفض), بمتوسط حسابي (1,64) وانحراف معياري (0,266)، كذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا عند مستوى (0,01) بين اتجاه الطالبات نحو تعلم الفيزياء والتحصيل الدراسي في مقرر الفيزياء، كما تم استخلاص عدد من التوصيات من أهمها: العمل على إعداد برامج توعوية وتدريبية لمعلمات الفيزياء بأهمية تنمية اتجاه الطالبات نحو مادة الفيزياء وذلك من خلال توفير بيئة دراسية مشجعة وداعمة، مما يسهم في تحسين مستوى تحصيلهن في مقرر الفيزياء.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitudes of Students Toward Learning Physics and its Relation with Academic ‎Achievement of First Grade Secondary Students in Public Schools

المؤلف [English]

  • Amal Alolayan
Ministry of education
المستخلص [English]

This research aimed to identify the attitudes of first grade secondary students of Aloula Secondary School, Almozahmya, toward learning physics. In addition, it aimed to specify the academic achievement level of students in physics course, and to declare the relationship between academic achievements of students their attitudes toward learning it. In order to achieve these objectives, the research depended on the surveying, correlational and descriptive method to be applied on the research population of (124) students. To collect data, two instruments were used: Attitude towards learning physics scale and physics achievement test. Also, the validity of the two instruments was verified. The results were that: the students’ academic achievement in physics was in (low) category with mean (6.48) and SD (2.628). The students’ attitude toward learning physics was in (low) category with mean (1.64) and SD (0.266). Furthermore,  there is positive correlational statistically significant relationship on level (0.01) between students’ attitude toward learning physics and academic achievement in physics course. A group of recommendations were deducted from these results and the most important are: preparing educational and training programs for physics teachers about the importance of developing students’ attitude toward learning physics through creating suitable encouraging learning environment to participate in promoting students’ achievement in physics course.

الكلمات الرئيسية [English]

  • attitude toward learning physics
  • physics achievement‎