الأبعاد التربوية في فكر يورغن هابرماس وتطبيقاتها ‏في مواجهة أزمة الإنسان المعاصر: دراسة تحليلية‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية كلية التربية جامعة المنيا

10.21608/edusohag.2024.312169.1536

المستخلص

استهدف البحث تحديد بعض مظاهر أزمة الإنسان في المجتمعات المعاصرة، وتحليل الرؤى والتوجهات والأفكار الفلسفية والاجتماعية التي طرحها يورغن هابرماس، واستخلاص الأبعاد التربوية في فكر يورغن هابرماس، وتحديد أهم التطبيقات التربوية المقترحة في ضوء فكر هابرماس لمواجهة أزمة الإنسان المعاصر.
وتحقيقًا لأهداف هذا البحث، تم الاعتماد على أسلوب التحليل الفلسفي، وذلك لتحديد معاني الأفكار والرؤى الاجتماعية والفلسفية في أعمال وكتابات هابرماس وتحليلها، واستنباط ما بها من أبعاد تربوية وتوظيفها لمواجهة أزمة الإنسان المعاصر، وكيفية الإفادة من تطبيق هذه الأفكار في مجال التعليم.
وقد توصلت الدراسة إلى أن رؤى هابرماس وأفكاره الفلسفية والاجتماعية توفر إطارًا نظريًا ومعرفيًا مهمًا لتوجيه الفكر التربوي والممارسات التعليمية لمواجهة أزمة الإنسان في المجتمعات المعاصرة، ولعل من أهمها أفكاره حول المجال العام، والعقلانية التواصلية، ونظرية الفعل التواصلي، والمعرفة والمصالح الإنسانية، وأخلاقيات الحوار والنقاش، والديمقراطية التداولية.
استنادًا إلى أفكار "هابرماس" فقد تم تقديم بعض الحلول التربوية لمساعدة الإنسان المعاصر على مواجهة الأزمات التي يعاني منها، وفي مقدمتها أزمة الاغتراب التي أفقدت الإنسان إنسانيته، والتشيؤ، والعنف وموت الإنسان أو فنائه، كما تقدم نظرية هابرماس الاجتماعية رؤية بديلة للتعليم تنهض على التربية من أجل المواطنة، والتربية السياسية، والتربية على التسامح، والتربية العقلية، والتربية الإعلامية. وقدمت الدراسة رؤية مقترحة للاستفادة من فكر هابرماس في الواقع التعليمي بمصر، ومن أهم التوصيات التي يقدمها البحث:

العمل على أن تكون المدارس خالية قدر الإمكان من القوى الاستبدادية للأنظمة الاجتماعية الاقتصادية والسياسية والإدارية الفرعية، لكي تكون المدارس مؤسسات اجتماعية فعالة.
أن تهتم المدرسة بالشواغل التأويلية والتحررية، وليس فقط بالمصالح الإستراتيجية.
تطوير المناهج الدراسية بالتعليم العام في ضوء التوجهات الفلسفية عند هابرماس.
تطوير برامج إعداد المعلمين وتنميتهم مهنيًا في ضوء أفكار هابرماس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Educational Aspects of Jürgen Habermas’ thought and their ‎applications in confronting the crisis of modern man: An Analytical ‎Study

المؤلف [English]

  • Mostafa Ahmed Shehata
foundations of education Dep. faculty of education, minia university
المستخلص [English]

This research aimed at identifying some of the manifestations of the human crisis in contemporary societies, and analyzing visions, perspectives, and philosophical ideas and social proposed by Jürgen Habermas, extracting the educational implications in Jürgen Habermas’s thought, and identifying the most important educational applications proposed in light of Habermas’s thought to confront the crisis of contemporary man. 
To achieve the aims of this research, a philosophical analysis method was used to determine meanings the ideas and the social and philosophical visions in the works and writings of Habermas and analyze it, and to derive its educational implications and employ them to confront the crisis of contemporary humanity, and how to benefit from the application of these ideas in the field of education.
The study concluded that Habermas’s insights and philosophical and social ideas provide an important theoretical and Epistemological framework for guiding educational thought and educational practices to confront the human crisis in contemporary societies. Perhaps the most important of these are his ideas about the public sphere, communicative rationality, and the theory of communicative action, human knowledge and interests, the ethics of dialogue and debate, and deliberative democracy.
Based on Habermas' ideas, some educational solutions have been presented to help contemporary man confront the crises he suffers from, most notably the crisis of alienation that has made man lose his humanity, objectification, violence, and the death or extinction of man. Habermas' social theory also presents an alternative vision for education based on education for citizenship, political education, education for tolerance, mental education, and media education.
The study presented a proposed vision to benefit from Habermas’ thought in the educational reality in Egypt, and The most important recommendations reached by this research are:

Schools ought to be as free as possible from the colonizing forces of the economic and political-administrative social sub-systems, if they are to be effective as social institutions.
Schools should therefore attend to hermeneutical and emancipatory concerns, not only to strategic interests.
Developing general education curricula in light of Habermas’s philosophical persepctives.
Developing teacher preparation and professional development programs in light of Habermas’ ideas.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Jürgen Habermas’ thought
  • the crisis of modern human
  • the theory of ‎communicative action