تصور مقترح لتطوير الكفاءة الخارجية النوعية للتعليم ‏الجامعي بالمملكة العربية السعودية في ضوء ‏متطلبات سوق العمل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية كلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالرياض

10.21608/edusohag.2024.312745.1538

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لتطوير الكفاءة الخارجية النوعية للتعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في ضوء متطلبات سوق العمل، من خلال التعرف على متطلبات الكفاءة الخارجية والكشف عن عوائق الكفاءة الخارجية، والاطلاع على الفروق ذات الدلالة الإحصائية في متطلبات ومعوقات الكفاءة الخارجية النوعية للكليات الإنسانية بجامعة الملك سعود تعزى لمتغير الكلية والرتبة العلمية، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واستخدمت أداة الاستبانة لجمع البيانات، ومن أبرز نتائج الدراسة: أن متطلبات تطوير الكفاءة الخارجية النوعية للتعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الكليات الإنسانية في جامعة الملك سعود في ضوء متطلبات سوق العمل، جاء متحققا بدرجة كبيرة في جميع المجالات الأربعة، حيث بلغ المتوسط الحسابي العام لاستجابات أفراد عينة الدراسة على هذا المحور ما نسبته (2.76)، وقد حصل أعلى المجالات في درجة موافقة عينة الدراسة (المجال الرابع: الأخلاقيات المهنية التي يمتلكها خريج الكليات الإنسانية) بمتوسط حسابي (2.85)، وأن معوقات تطوير الكفاءة الخارجية النوعية للتعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الكليات الإنسانية في جامعة الملك سعود في ضوء متطلبات سوق العمل، جاء متحققا بدرجة كبيرة، حيث بلغ المتوسط الحسابي العام لاستجابات أفراد عينة الدراسة على هذا المحور ما نسبته (2.89).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed vision for developing the qualitative external efficiency of ‎university education in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the ‎requirements of the labor market

المؤلف [English]

  • Salman Alsagheer
Faculty of education
المستخلص [English]

           The study aimed to present a proposed vision for developing the qualitative external efficiency of university education in the Kingdom of Saudi Arabia from the point of view of faculty members in light of the requirements of the labor market, by identifying the requirements and revealing the obstacles, and reviewing the statistically significant differences in the requirements and obstacles of the qualitative external efficiency of the humanities colleges at King Saud University attributed to the variable of the college and academic rank. The study used the descriptive survey method, and used the questionnaire tool to collect data. The most prominent results of the study are: The requirements for developing the qualitative external efficiency of university education in the Kingdom of Saudi Arabia from the perspective of faculty members in the humanities colleges at King Saud University in light of the requirements of the labor market were largely achieved in all four areas, as the general arithmetic mean of the responses of the study sample members on this axis reached (2.76), and the highest areas in the degree of approval of the study sample (the fourth area: professional ethics possessed by graduates of humanities colleges) obtained an arithmetic mean of (2.85), and the obstacles to developing the qualitative external efficiency of university education in the Kingdom of Saudi Arabia from the perspective of faculty members in the humanities colleges at King Saud University in light of the requirements of the labor market were largely achieved, as the general arithmetic mean of the responses of the study sample members on this axis reached (2.89).

الكلمات الرئيسية [English]

  • External efficiency
  • University education
  • Labor market