فعالية برنامج تدريبي متعدد الأنشطة لخفض إدمان الهواتف ‏الذكية وأثره في تحسين جودة النوم لدى تلاميذ المرحلة ‏الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية- كلية التربية- جامعة حلوان

2 قسم الصحة النفسية- كلية التربية - جامعة حلوان

10.21608/edusohag.2024.311729.1534

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي متعدد الأنشطة في خفض إدمان الهواتف الذكية وتحسين جودة النوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، وتكونت عينة الدراسة الأساسية من (23) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الصفين الخامس والسادس الابتدائي، وتراوحت أعمارهم الزمنية بين (10-12) سنة، بمتوسط عمري (11.04) سنة وانحراف معياري (0.706)، وتم تقسيم هذه العينة إلى مجموعتين متكافئتين هما: مجموعة ضابطة (12 تلميذًا وتلميذة)، ومجموعة تجريبية (11 تلميذًا وتلميذة)، وتم اختيارهم من التلاميذ الحاصلين على مستوى مرتفع من إدمان الهواتف الذكية (الإرباعي الأعلى) ومستوى منخفض من جودة النوم (الإرباعي الأدنى)، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس إدمان الهواتف الذكية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، ومقياس جودة النوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، والبرنامج التدريبي متعدد الأنشطة لخفض إدمان الهواتف الذكية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية وجميعها من إعداد الباحثين، وبعد تطبيق البرنامج تم التوصل إلى عدة نتائج أهمها: وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لمقياس إدمان الهواتف الذكية وأبعاده الفرعية (مشكلات الحياة اليومية، الاستخدام المفرط، الأعراض الانسحابية) في اتجاه المجموعة الضابطة، وكذلك وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لمقياس جودة النوم وأبعاده الفرعية (مؤشرات النوم الصحي، النوم المستقر والعميق، الأداء اليومي) لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للدرجة الكلية لمقياس إدمان الهواتف الذكية وأبعاده الفرعية وذلك في اتجاه القياس القبلي، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للدرجة الكلية لمقياس جودة النوم وأبعاده الفرعية (مؤشرات النوم الصحي، النوم المستقر والعميق، الأداء اليومي) وذلك في اتجاه القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على بُعدي (الاستخدام المفرط، الأعراض الانسحابية)، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) في القياسين البعدي والتتبعي في الدرجة الكلية لمقياس إدمان الهواتف الذكية وبُعد مشكلات الحياة اليومية في اتجاه القياس التتبعي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس جودة النوم وأبعاده الفرعية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a multi-activity training program to reduce ‎smartphone addiction and its impact on improving sleep quality among ‎primary school students

المؤلفون [English]

  • Amr Mohamed Abdelrazek Hanafi 1
  • eslam Elsayed Mahmoud abdelshafy 2
1 mental health-faculty of education- Helwan University
2 mental health department- faculty of education- Helwan university
المستخلص [English]

The study aimed to verify the effectiveness of a multi-activity training program in reducing smartphone addiction and improving sleep quality among primary school students. The main study sample consisted of 23 students from the fifth and sixth grades, aged between 10 and 12 years, with an average age of 11.04 years and a standard deviation of 0.706. This sample was divided into two equivalent groups: a control group (12 students) and an experimental group (11 students). The students were selected based on high levels of smartphone addiction (upper quartile) and low levels of sleep quality (lower quartile). The study tools included a smartphone addiction scale, a sleep quality scale for primary school students, and a multi-activity training program to reduce smartphone addiction for primary school students, all developed by the researchers. After applying the program, several results were obtained, the most important of which are: There were statistically significant differences at the 0.01 significance level between the mean ranks of the control and experimental groups in the post-measurement of the smartphone addiction scale and its sub-dimensions (daily life problems, excessive use, withdrawal symptoms) in favor of the control group, There were statistically significant differences at the 0.01 significance level between the mean ranks of the control and experimental groups in the post-measurement of the sleep quality scale and its sub-dimensions (healthy sleep indicators, stable and deep sleep, daily performance) in favor of the experimental group. There were statistically significant differences at the 0.01 significance level between the mean ranks of the experimental group in the pre- and post-measurements of the total score of the smartphone addiction scale and its sub-dimensions in favor of the pre-measurement. There were statistically significant differences at the 0.01 significance level between the mean ranks of the experimental group in the pre- and post-measurements of the total score of the sleep quality scale and its sub-dimensions (healthy sleep indicators, stable and deep sleep, daily performance) in favor of the post-measurement. There were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the post- and follow-up measurements for the sub-dimensions of excessive use and withdrawal symptoms. There were statistically significant differences at the 0.01 significance level in the post- and follow-up measurements of the total score of the smartphone addiction scale and the daily life problems dimension in favor of the follow-up measurement, but there were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the post- and follow-up measurements on the sleep quality scale and its sub-dimensions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Multi-Activity Training Program
  • Smartphone Addiction
  • Sleep Quality
  • ‎primary school students.‎