جودة الحياة الوظيفية وتعزيز الاستقامة التنظيمية لدى ‏معاوني أعضاء هيئة التدريس: دراسة حالة بكلية التربية ‏جامعة عين شمس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة عين شمس

10.21608/edusohag.2024.313150.1541

المستخلص

تناول البحث الحالي الهيئة المعاونة لأعضاء هيئة التدريس باعتبارهم النواة الأساسية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعات، وعرض البحث إطاراً نظرياً تناول جودة الحياة الوظيفية والاستقامة التنظيمية في الجامعات المعاصرة، ثم تناول البحث واقع جودة الحياة الوظيفية والاستقامة التنظيمية لدى معاوني أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية نظرياً وميدانياً، واعتمد البحث على المنهج الوصفي وأسلوب دراسة الحالة، كما استخدم الاستبيان كأداة بحثية تم تطبيقها على عينة مكونة من (127) عضو هيئة معاونة ( 78 معيد + 49 مدرس مساعد)، وتوصل البحث لمجموعة من النتائج من أبرزها: تحقق أبعاد جودة الحياة الوظيفية (بيئة العمل – الأجور والمكافآت- التنمية المهنية والترقي الوظيفي- الدستورية في تنظيم العمل) بدرجة متوسطة، وتحقق أبعاد الاستقامة التنظيمية (التفاؤل التنظيمي- الثقة التنظيمية- النزاهة التنظيمية) بدرجة متوسطة، وأخيراً طرح البحث مجموعة من الإجراءات المقترحة التي من شأنها تعزيز جودة الحياة الوظيفية والاستقامة التنظيمية لدى معاوني أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة عين شمس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Quality of Work Life and Enhancing Organizational ‎Virtuousness among Faculty Assistants: A Case Study at the ‎Faculty of Education, ain Shams University

المؤلف [English]

  • Suhaib Tolpa
Faculty of Education
المستخلص [English]

 
The current research dealt with the auxiliary body of faculty members as the basic nucleus of faculty members at universities. The research presented a theoretical framework that addressed the quality of work life and organizational Virtuousness in contemporary universities Then, the research dealt with the reality of the quality of work life and organizational Virtuousness among assistant faculty members at the Faculty of Education theoretically and in the field.
The research relied on the descriptive approach and the case study method. The questionnaire was also used as a research tool that was applied to a sample of (127) assistant faculty members (78 teaching assistants + 49 assistant lecturers). The research reached a set of results, the most prominent of which are: achieving the dimensions of quality of work life (work environment - wages and rewards - professional development and career advancement - constitutionality in organizing work) to an average degree and achieving the dimensions of organizational Virtuousness (organizational optimism - organizational trust - organizational integrity) to an average degree. Finally, the research presented a set of proposed procedures that would enhance the quality of work life and organizational Virtuousness among assistant faculty members at the Faculty of Education, Ain Shams University.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Quality of work life
  • Organizational Virtuousness
  • Organizational integrity
  • ‎Organizational optimism
  • Organizational trust