رؤية تطويرية لمناهج العلوم بالمرحلة الإعدادية في ضوء أبعاد التنمية المستدامة ‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

qena qena

المستخلص

هدفت الدراسة الى وضع رؤيه تطويريه لمناهج العلوم بالمرحلة الإعدادية في ضوء أبعاد التنمية المستدامة وتم ذلك من خلال إعداد قائمه بأبعاد التنمية المستدامة تحتوي على ثلاثة أبعاد رئيسيه يندرج تحت كلا منها عدد من الأبعاد والمؤشرات الفرعية ، وتم استخدام المنهج الوصفي "اسلوب تحليل المحتوى" ، وقد اوضحت نتائج الدراسة قصور وضعف تضمين مناهج  العلوم لأبعاد التنمية المستدامة وخاصة البعد البيئي والاقتصادي يليهم البعد الاجتماعي ، وقدمت الدراسة رؤيه تطويريه للموضوعات التي يمكن اضافتها لمناهج العلوم بالصف الثاني والصف الثالث الإعدادي لتعمل علي تنميه أبعاد التنمية المستدامة ، وقد انتهت الدراسة بتقديم مجموعه من التوصيات والمقترحات .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A developmental vision for Science curricula In Preparatory Stage ‎In light of Dimensions of sustainable development

المؤلف [English]

  • Nashowa Mohammed Sabry Ahmed Mostafa
qena qena
المستخلص [English]

The study aimed at establishing a developmental vision for the science curricula in the preparatory stage In light of the Dimensions of sustainable development. This was done by preparing a list of sustainable development dimensions containing three main dimensions, that fall under each of them a number of dimensions and sub-indicators . The descriptive approach "content analysis method" was used . The results of the study showed the deficiencies and weakness of the inclusion of science curricula for the dimensions of sustainable development, especially the environmental and economic dimension, followed by the social dimension. The study provided a developmental vision for the topics that can be added to the science curricula in the second and third preparatory grades to work on developing the dimensions of sustainable development . The study ended by presenting a set of recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • dimensions‏ ‏of sustainable development
  • ‎‏ ‏science curricula.‎