درجة استخدام معلمات الدراسات الإسلامية بالمرحلة ‏المتوسطة للمهارات الرقمية ومهارات التدريس الابداعي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 المناهج وطرق التدريس،كلية التربية،جامعة الملك سعود،الرياض،المملكة العربية السعودية.

2 المناهج وطرق التدريس،كلية التربية،جامعة الملك سعود، الرياض ، المملكة العربية السعودية.

10.21608/edusohag.2024.308446.1528

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على درجة استخدام معلمات الدراسات الإسلامية بالمرحلة المتوسطة للمهارات الرقمية ومهارات التدريس الابداعي، وقد استخدم في البحث المنهج الوصفي التحليلي، حيث قامت الباحثة بتصميم أدوات البحث وهي عبارة عن استبانة للمهارات الرقمية واستبانة لمهارات التدريس الإبداعي، وتكونت العينة من (273) معلمة. ومن أبرز نتائجها: جاءت درجة استخدام المعلمات للمهارات الرقمية في محور "مشاركة ونشر المحتوى الرقمي" بدرجة كبيرة جدًا، كما جاءت درجة استخدام المهارات الرقمية في محوري "مهارة الوصول إلى المعلومات وإدارتها" ومهارة "انتاج ومعالجة وإدارة المحتوى الرقمي" بدرجة كبيرة، أما مهارات التدريس الإبداعي فقد جاءت درجة استخدام مهارات التدريس الإبداعي في مرحلتي "التخطيط للدرس" و "تنفيذ الدرس" كبيرة جداً، وجاءت مهارات التدريس الإبداعي في مرحلة "تقويم الدرس" كبيرة. واوصت الباحثة بعدة توصيات منها: تشجيع المعلمات لبذل المزيد من الجهد في تأديتهم لبعض المهارات التي تعتمد في الغالب على مجهوداتهن الشخصية داخل غرفة الصف، وحث المشرفات على متابعة المعلمات ذوات الخبرات الطويلة والموجودات في الميدان ومراقبة نموهن المهني في ضوء المهارات الرقمية ومهارات التدريس الإبداعي، والعمل على تطوير بيئات التعلم وبرامج التنمية المهنية بصورة مستمرة لتواكب مهارات العصر الحديثة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Degree of Use of Islamic Studies Teachers at the Intermediate Stage of Digital Skills and Creative Teaching Skills

المؤلفون [English]

  • Moradi Alshakrah 1
  • Fahad Abanmy 2
1 Curriculum and teaching methods, College of Education, King Saud University, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia.
2 Curricula and Teaching Methods, College of Education, King Saud University, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia.
المستخلص [English]

The research aims to identify the degree of use of Islamic studies teachers at the intermediate stage of digital skills and creative teaching skills. The descriptive analytical approach was used in the research, where the researcher designed the research tools, which are a questionnaire for digital skills and a questionnaire for creative teaching skills. The sample consisted of (273) female teachers. The most prominent results: the degree of use of digital skills by teachers in the axis of "sharing and publishing digital content" was very high, and the degree of use of digital skills in the axes of "skill of accessing and managing information" and the skill of "producing, processing and managing digital content" was high. As for the creative teaching skills, the degree of use of creative teaching skills in the stages of "lesson planning" and "lesson implementation" was very high, and the creative teaching skills in the stage of "lesson evaluation" were high. The researcher recommended several recommendations, including: encouraging teachers to make more effort in performing some skills that mostly depend on their personal efforts within the classroom, urging supervisors to follow up on teachers with long experience and those in the field and monitor their professional growth in light of digital skills and creative teaching skills, and work on continuously developing learning environments and professional development programs to keep pace with the skills of the modern era.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Digital Technology
  • Creative Thinking.‎