برنامج قائم على تطبيقات الذكاء الاصطناعي الجغرافي ‏لتنمية المهارات التكنولوجية المرتبطة بها لدى طلاب شعبة ‏الجغرافيا بكليات التربية ‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

يُمثل الذكاء الاصطناعي الجغرافي التطبيقات الناتجة عن الدمج بين البيانات الجغرافية والعلوم والتكنولوجيا والأساليب الإحصائية والتقنيات لتحليل الصور والبيانات المكاني، وذلك لتحقيق مزيد من الفهم والتحليل والتنبؤ المستقبلي، واتخاذ قرارات علمية دقيقة قائمة على البيانات الجغرافية. 
واستجابة للتوجهات العالمية نحو توظيف تطبيقات الذكاء الإصطناعي فى التعليم بشكل عام والمناهج بشكل خاص، يسعى البحث الحالي إلى بناء برنامج قائم على  تطبيقات الذكاء الاصطناعي الجغرافى لتنمية المهارات التكنولوجية المرتبطة بها لدى طلاب شعبة الجغرافيا بكليات التربية .
 ولتحقيق الهدف وللإجابة عن أسئلة البحث تم إعداد مواد وأدوات البحث التالية:

قائمة تطبيقات الذكاء الاصطناعي الجغرافى المناسبة لطلاب شعبة الجغرافيا بكليات التربية.
قائمة مهارات تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي الجغرافي اللازمة لطلاب شعبة الجغرافيا بكليات التربية.
البرنامج المقترح القائم على تطبيقات الذكاء الاصطناعي الجغرافي لتنمية المهارات التكنولوجية لطلاب شعبة الجغرافيا بكليات التربية.

 
وأوصى الباحث  بتضمين تطبيقات الذكاء الاصطناعي الجغرافي  ببرنامج إعداد معلم الجغرافيا بكليات التربية ، وإثراءه بموضوعات وأنشطة تعليمية ترتبط بها؛ لزيادة معرفة الطلاب بتطبيقاتها و التدريب على مهاراتها.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Program Based on GeoAI Applications for Developing ‎Pertinent Technology Skills among Geography Department Students ‎at Faculties of Education

المؤلف [English]

  • Mahmoud Jaber Hassan Ahmed Al-Jalawi
Faculty of Education, Damietta University
المستخلص [English]

Geographic Artificial Intelligence (GeoAI) refers to all applications resulting from the integration of geographic data, science, technology, statistical methods and techniques for spatial analysis of images and data. It aims at accelerating understanding and analysis, and making accurate predictions and scientific decisions based on given geographic data. In response to global calls for employing artificial intelligence applications in education in general and curriculum design in particular, the current research aimed at constructing a program based on GeoAI applications to develop pertinent technology skills among the Geography Department students at faculties of education.
 
To achieve the objectives and answer the research questions, the following research materials and tools were prepared:
 

A checklist of Geo AI applications suitable for Geography department students at faculties of education.
A checklist of GeoAI technology skills required for Geography department students at faculties of education.
The program based on GeoAI applications to develop pertinent technology skills among Geography department students at faculties of education.

The researcher recommended integrating GeoAI applications and enrichment activities in the Geography Teacher Preparation Program at faculties of education.  Recommendations also included raising student teachers’ knowledge of Geo AI applications and skills and holding training sessions in this respect.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Enrichment program
  • Geo AI
  • Technology skills
  • Geo AI skills
  • ‎Geography teacher preparation program at faculties of education.‎