برنامج قائم على نموذج أبعاد التعلم لــ (مارزانو) لتنمية ‏عمق المعرفة التاريخية والعادات العقلية والرضا عن تعلم ‏التاريخ ‏لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الترية, جامعة أسوان, جمهورية مصر العربية

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية برنامج قائم على نموذج أبعاد التعلم لــ (مارزانو) لتنمية عمق المعرفة التاريخية والعادات العقلية والرضا عن تعلم التاريخ لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهجين: الوصفي، والتجريبي، وتكونت مجموعة البحث من (74) تلميذًا، وقد أعد الباحث أدوات البحث المتمثلة في: اختبارات عمق المعرفة التاريخية، ومقياسي: العادات العقلية والرضا عن تعلم التاريخ، وأسفر البحث عن مجموعة من النتائج أهمها: وجود فرق دال إحصائيًا عند مُستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدي لاختبار: عمق المعرفة التاريخية، ومقياسي: والعادات العقلية والرضا عن تعلم التاريخ لصالح التطبيق البعدي، كما كانت نسبة الكسب المعدلة لـ "بلاك" (BMGR) مقبولة بالنسبة لنمو عمق المعرفة التاريخية والعادات العقلية والرضا عن تعلم التاريخ، وحجم تأثير نموذج أبعاد التعلم في متغيرات البحث كما تُقاس باستخدام قيمة ((ղ2 جاء مُرتفعًا، وبعد الحصول على النتائج تم معالجتها بالطرق الإحصائية، خرج الباحث بمجموعة من الاستنتاجات، وقدم عددا من التوصيات، منها: ضرورة استخدام نموذج أبعاد التعلم لــ (مارزانو) عند بناء مناهج التاريخ، وتضمين أبعاد عمق المعرفة التاريخية والعادات العقلية وأبعاد الرضا عن تعلم التاريخ فيها بوصفهما من الأهداف الرئيسة لتدريس التاريخ في جميع المراحل الدراسية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the effectiveness of a program based on Marazano's learning dimensions model to develop the depth of historical knowledge, mental habits, and satisfaction with learning history among second-year middle school students

المؤلف [English]

  • Dr./ Mohammed Gamal Saleh Mohammed
Faculty of Education, Aswan University, Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

     The current research was to measure the effectiveness of a program based on Marazano's learning dimensions model to develop the depth of historical knowledge, mental habits, and satisfaction with learning history among second-year middle school students. To achieve the research objectives, the descriptive and experimental approaches were used. The research group consisted of (74) students. The researcher prepared the research tools represented in: tests of the depth of historical knowledge, and the two scales: mental habits and satisfaction with learning history. The research yielded a set of results, the most important of which are: the presence of a statistically significant difference at the level of (0.05) between the average scores of the students of the two groups (experimental and control) in the post-application of the test: the depth of historical knowledge, and the two scales: mental habits and satisfaction with learning history in favor of the post-application. The adjusted gain ratio for "Black" (BMGR) was acceptable for the growth of the depth of historical knowledge, mental habits, and satisfaction with learning history, and the size of the effect of the learning dimensions model on the research variables as measured using The value of ((ղ2 was high, and after obtaining the results, they were processed using statistical methods. The researcher came up with a set of conclusions and presented a number of recommendations, including: the necessity of using the Marazano Learning Dimensions Model when building history curricula, and including the dimensions of depth of historical knowledge, mental habits, and dimensions of satisfaction with learning history in them, as they are among the main objectives of teaching history at all educational levels.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Marazzano's Dimensions of Learning Model
  • Depth of historical knowledge
  • mental habits
  • Satisfaction with learning history