فعالية برنامج تدريبي تخاطبي لتنمية الوعي ‏اللغوي وأثره على الأخطاء الصوتية الادائية لدى ‏عينة من التلاميذ ذوى الاضطراب الفونولوجي ‏النمائى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية علوم ذوى الاحتياجات الخاصة - جامعة بنى سويف

المستخلص

      هدفت الدراسة إلى فعالية برنامج تدريبي تخاطبي لتنمية الوعي اللغوي وأثره على الأخطاء الصوتية الادائية لدى عينة من التلاميذ ذوى الاضطراب الفونولوجي النمائى وطبق البحث على عينة قوامها (20) من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي ذوى الاضطراب الفونولوجي النمائى والملتحقين بمدارس التعليم الابتدائي في محافظة الوادي الجديد ،وتم تقسيم عينة الدراسة عشوائيا إلى مجموعتين متساويتين الأولى تجريبية وعددها (10) منهم خمسة ذكور، وخمسة إناث والمجموعة الثانية ضابطة (10) منهم ثمانية ذكور وخمسة إناث ،واشتملت أدوات الدراسة الحالية على مقياس للوعي اللغوي ، مقياس الاضطراب الفونولوجي النمائى ، وبرنامج تدريبي تخاطبي للوعي اللغوي (16 جلسة)  وجميعها من إعداد الباحث، وأشارت  نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في الوعي اللغوي والأخطاء الصوتية الادائية لصالح المجموعة التجريبية كما أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق  بين القياسين البعدي والتتبعي مما يدل على استمرارية أثر البرنامج في تحسين الوعي اللغوي وأثره  الايجابي على  التخلص من الأخطاء الصوتية الادائية لدى عينة من التلاميذ ذوى الاضطراب الفونولوجي النمائى ، وأوصت الدارسة بضرورة التدريب على مهارات الوعى اللغوي فى برامج اضطرابات التخاطب لأثره الايجابي للتخلص من اضطرابات اللغة  .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a communication training program to develop ‎linguistic awareness and its impact on performance phonetic errors in a ‎sample of students with developmental phonological disorder

المؤلف [English]

  • ولید فاروق حسن
کلية علوم ذوى الاحتياجات الخاصة - جامعة بنى سويف
المستخلص [English]

The study aimed at the effectiveness of a communication training program to develop linguistic awareness and its impact on performance phonetic errors in a sample of students with developmental phonological disorder. The research was applied to a sample of (20) fourth-grade primary school students with developmental phonological disorder who are enrolled in primary schools in the New Valley Governorate. The study sample was randomly divided into two equal groups, the first experimental group with (10) students, including five males and five females, and the second control group (10) including eight males and five females. The current study tools included a linguistic awareness scale, a developmental phonological disorder scale, and a communication training program for linguistic awareness (16 sessions), all of which were prepared by the researcher. The results of the study indicated that there were statistically significant differences between the control group and the experimental group in linguistic awareness and performance phonetic errors in favor of the experimental group. The results also showed that there were no differences between the post- and follow-up measurements, which indicates the continuity of the program's effect in improving linguistic awareness and its positive effect on Eliminating performance phonetic errors in a sample of students with developmental phonological disorders. The study recommended the necessity of training in language awareness skills in speech disorders programs due to its positive effect in eliminating language disorders.                                                                         

الكلمات الرئيسية [English]

  • Effectiveness
  • Communication Training Program
  • Linguistic Awareness
  • ‎Performance Phonetic Errors
  • Developmental Phonological Disorder