إسهامات المنظومات الشعرية التعليمية في الفكر التربوي الإسلامي وتطبيقها في التعليم المعاصر من وجهة نظر خبراء التربية: رؤية مقترحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية ،كلية التربية ، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

     هدفت الدراسة للتعرف على إسهامات المنظومات الشعرية التعليمية في الفكر التربوي الإسلامي، والكشف عن إمكانية تطبيقها في التعليم المعاصر من وجهة نظر خبراء التربية، ثم بناء رؤية تربوية مقترحة، وقد تمّ تطبيق المنهج الوصفي الوثائقي التحليلي، والمنهج الوصفي المسحي لاستطلاع آراء الخبراء حول تطبيق المنظومات الشعرية التعليمية. وطُبقت العينة على خبراء التربية الإسلامية، وبلغ عدد العينة 72 خبيراً، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج منها: أن للمنظومات الشعرية التعليمية إسهامات كبيرة في الفكر التربوي الإسلامي، وفي الحضارة العلمية، وقد كتبت في شتى العلوم العقلية والنقلية والطبيعية، وأظهر استطلاع الرأي للخبراء أهمية وإمكانية تطبيقها في التعليم المعاصر لتحسين العملية التعليمية بدرجة كبيرة، كما تساعد في تنمية المعارف والمهارات لدى الطلاب من جوانب عديدة منها: المهارات اللغوية ومهارات التفكير، وغرس القيم والأخلاق وتعزيز هويتهم الثقافية، وإمكانية تطبيقها في تخصصات عديدة أو استحداث نظم للتخصصات الجديدة، بينما تشمل المعوقات ضعف الوعي بأهمية المنظومات التعليمية، وتدريب المعلمين، وأوصى البحث بدمج المنظومات التعليمية في المناهج الدراسية وتطوير أدوات مبتكرة لتفعيلها، وتوظيف التقنية لتطبيقها في التعليم المعاصر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Contributions of Didactic Poetry to Islamic Educational Thought and Its Application in Contemporary Education from the Perspective of Education Experts: A Proposed Vision

المؤلف [English]

  • Fawzia Al-Abdul Karim
College of Education, Imam Muhammad bin Saud Islamic University
المستخلص [English]

The study aimed to explore the contributions of didactic poetry to Islamic educational thought and assess its feasibility for contemporary education from the perspective of education experts, ultimately proposing an educational vision. The research employed the descriptive-analytical documentary method and the descriptive survey method to gather expert opinions on implementing didactic poetry. The sample consisted of 72 experts specializing in Islamic education.
The findings highlighted the significant contributions of didactic poetry to Islamic educational thought and scientific progress, covering a wide range of disciplines, including rational, transmitted, and natural sciences. Experts emphasized its potential to enhance modern education, particularly in improving the educational process, developing students’ linguistic and critical thinking skills, instilling values and ethics, and reinforcing cultural identity. It was also deemed adaptable to various disciplines and suitable for creating frameworks for emerging fields.
Key challenges included limited awareness of the importance of didactic poetry and insufficient teacher training. The study recommended integrating didactic poetry into curricula, developing innovative tools to facilitate its application, and leveraging technology to modernize its use in education. These steps are expected to bridge the gap between traditional educational practices and contemporary needs, thereby enriching learning outcomes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Poetry-Based Education
  • Didactic Poetry
  • Educational Verses
  • Islamic Educational Thought