تفعيل أدوار التنمية المهنية المستدامة ومجالاتها لتحقيق الصلابة التربوية لدي المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة سوهاج

المستخلص

تحددت مشكلة البحث الحالي في الحاجة إلي تعريف المعلمين بأنماط الصلابة التربوية بينهم ، والمرتبطة بالممارسات التعليمية ، والتربوية أثناء صيرورة أعمالهم المهنية ، من خلال تضمين برامج التنمية المهنية المستدامة ، وجوانبها المتعددة لهذه للأنشطة التدريبية التي تدعم هذه الأنماط.
  ومن خلال المنهجية البحثية التي اعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي تم تحليل الوثائق والدراسات التي تناولت أهداف التنمية المستدامة وجوانبها المتعددة ، والمرتبطة بعمل المعلمين ، إضافة إلي تحليل الكتابات المختلفة ، والتي تناولت موضوع الصلابة التربوية والمرونة المهنية لدي المعلمين ، والتي تؤهلهم لنجاح أدوارهم أثناء أدائهم التعليمي والتربوي المأمول منهم .           
  تم تلخيص جوانب التنمية المهنية المستدامة لدي المعلمين في مجال توفير عوامل التمهين ، وبناء الأنشطة التعليمية وتنفيذها ، إلي جانب الاهتمام بمجالات التنمية الذهنية ، ومراعاة جوانب الصحة النفسية لديهم ، علاوة علي الاهتمام بجوانب  التنمية المستدامة في مجال القدرة التكنولوجية لدي المعلمين.
  وانتهي البحث الحالي إلي تحديد أنماط الصلابة التربوية ، والتي يجب أن تعمل عملية التنمية المهنية المستدامة علي تحقيقها لدي المعلمين ، ومن بينها :  تنمية جوانب الصلابة التربوية في مجال كيفية تمويل الأنشطة التعليمية ، مع توفير جوانب الصلابة التربوية ، والمعززة لتدعيم المقومات المهنية لدي المعلمين إلي جانب تنمية جوانب الصلابة التربوية في مجال الاهتمام بالقدرات الذهنية ، والصحة النفسية لدي المعلمين ، إضافة إلي تدعيم جوانب الصلابة التربوية في مجال كيفية الاستفادة من التكنولوجيا المتاحة  ،  وتحسين استخدامها في كافة المؤسسات التعليمية من قبل المعلمين .                                               

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Activating the roles and areas of sustainable professional development to achieve educational resilience among teachers

المؤلف [English]

  • Mohammed Al-Asmai
Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

   The problem of the current research was determined in the need to identification the teachers with patterns of educational Rigidity among them , which are linked to teaching and educational practices of their professional work , by including sustainable professional development programs and their multiple aspects of the training activities that support these  patterns .
   Through the research methodology that depended on the descriptive analytical approach,  documents and studies that dealt with the goals of sustainable development and its multiple aspects related to the work of teachers are analyzed , in addition to the analysis of various writings that addressed the subject of The Educational Rigidity and professional flexibility among teachers , which qualify them for the success of the roles during their educational and schooling performance ,  and what is expected from them .
   The aspects of sustainable professional development for teachers were summarized in the field of improvement of professionalization factors , the building and implementing educational activities , paying attention to the areas of mental development and taking into account aspects of the psychological health among the teachers , in addition to the development of technological ability of the teachers .
  The current research concluded by determine the patterns of Educational Rigidity, which the process of sustainable professional development must to be achieving among the teachers . Thus , It must pay attention to : developing aspects of educational Rigidity in the field of how to finance educational activities , while providing aspects of educational Rigidity , which are enhanced to strengthen the professional components of teachers , and to developing the aspects of educational Rigidity in the field of attention to mental abilities and psychological health among the teachers , in addition to strengthening the aspects of educational Rigidity in the field of how to be benefit from available technology , and its use in all educational institutions by the teachers .

الكلمات الرئيسية [English]

  • Sustainable professional development programs
  • patterns of educational ‎resilience among teachers .‎