الإسهام النسبي للتواضع الفكري في التنبؤ بكل‏ من النرجسية الفخمة والصراع التنظيمي‏ لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية كلية التربية جامعة أسوان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة الإسهام النسبي للتواضع الفكري في التنبؤ بالنرجسية الفخمة والصراع التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة. شارك في الدراسة عينة مكونة من 150 عضوًا من أعضاء هيئة التدريس (77 ذكرًا، 73 أنثى) من كلية التربية. تراوحت أعمارهم بين 30 و80 عامًا، بمتوسط عمر 47.94 وانحراف معياري قدره 11.72. تم استخدام التحليل الارتباطي باستخدام مقاييس للتواضع الفكري والصراع التنظيمي من إعداد الباحثة، ومقياس النرجسية الفخمة من إعداد Foster et al. (2015). أظهرت النتائج وجود ارتباط سلبي كبير بين التواضع الفكري وكل من النرجسية الفخمة والصراع التنظيمي. بالإضافة إلى ذلك، وُجد ارتباط إيجابي بين النرجسية الفخمة والصراع التنظيمي. كما تبين أن التواضع الفكري يسهم بشكل كبير في خفض النرجسية الفخمة والصراع التنظيمي. كما أظهرت الدراسة وجود فروق بين الجنسين في النرجسية الفخمة والصراع التنظيمي لصالح الإناث، في حين لم تُظهر الدراسة فروقًا بين الجنسين في التواضع الفكري. وبالنسبة لسنوات الخبرة وفقًا لكل لقب علمي، أظهرت النتائج أن الأساتذة ذوي خبرة   5 سنوات يتمتعون بمستويات أعلى من التواضع الفكري مقارنة بالآخرين، بينما أظهر المدرسون مستويات أعلى من الصراع التنظيمي، ولم تُظهر الدراسة فروقًا في النرجسية الفخمة. توصي الباحثة بضرورة تعزيز التواضع الفكري.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relative contribution of intellectual humility in predicting both ‎grandiose narcissism and organizational conflict among university ‎faculty members.‎

المؤلف [English]

  • Gehan Bakree
Department of Mental Health, Faculty of Education, Aswan University
المستخلص [English]

The study aimed to examine the relative contribution of intellectual humility in predicting grandiose narcissism and organizational conflict among university faculty members. A sample of 150 faculty members (77 males, 73 females) from the College of Education participated in the study. The participants' ages ranged from 30 to 80 years, with an average age of 47.94 and a standard deviation of 11.72. Correlational analysis was used, employing scales for intellectual humility and organizational conflict developed by the researcher, and the grandiose narcissism scale developed by Foster et al. (2015). The results showed a significant negative correlation between intellectual humility and both grandiose narcissism and organizational conflict. Additionally, a positive correlation was found between grandiose narcissism and organizational conflict. Intellectual humility was also found to significantly reduce both grandiose narcissism and organizational conflict. The study revealed gender differences in grandiose narcissism and organizational conflict, favoring females, while no gender differences were found in intellectual humility. Regarding years of experience for each academic rank, professors with ≥ 5 years of experience demonstrated higher levels of intellectual humility compared to others, while lecturers showed higher levels of organizational conflict. No differences were found in grandiose narcissism. The researcher recommends promoting intellectual humility.

الكلمات الرئيسية [English]

  • intellectual humility
  • grandiose narcissism
  • organizational conflict
  • faculty ‎members.‎