الخصائص السيكومترية لمقياس التنظيم الذاتي ‏للطلاب ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الملك عبد العزيز، جدة، المملكة العربية السعودية

2 جامعة الملك عبدالعزيز

المستخلص

هدف البحث إلى بناء مقياس أعد لقياس التنظيم الذاتي لدى عينة من الطلاب ذوي صعوبات التعلم، والتحقق من خصائصه السيكومترية، حيث قامت الباحثة ببناء المقياس الذي تكون في صورته النهائية من (17) فقرة، قسمت إلى ثلاثة أبعاد: بعد تنظيم العاطفة، وبعد التحكم المجهد، وبعد تنظيم السلوك المدرسي، وتكونت عينة الدراسة من (32) طالب وطالبة من ذوي صعوبات التعلم في الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية، (23) منهم إناث، و(9) ذكور، وقد تم التحقق الخصائص السيكومترية للمقياس، من خلال قياس الصدق الظاهري، والاتساق الداخلي للمقياس، وحساب ثبات المقياس باستخدام معامل ألفا كرونباخ، ، وأسفرت النتائج إلى تمتع فقرات المقياس بالصدق الظاهري وفقًا لاتفاق المحكمين، بالإضافة إلى دلالة جودة الاتساق الداخلي لعبارات مقياس التنظيم الذاتي بأبعاده، أما قيمة معامل ألفا كرونباخ للثبات الكلي لمقياس التنظيم الذاتي بلغت (0.526)، وهي مؤشر على أن المقياس يتصف بدرجة مقبولة من الثبات، مما يؤكد القدرة الاعتمادية للمقياس لقياس مستوى التنظيم الذاتي لدى طلبة صعوبات التعلم في الصفوف العليا من المرحلة الابتدائية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Psychometric Properties of Scale for Self-Regulation in student with ‎Learning disabilities

المؤلفون [English]

  • Shaima Qashqari 1
  • Manal Baamer 2
1 King Abdulaziz University, Jeddah, Saudi Arabia
2 King Abdulaziz university
المستخلص [English]

The present study aimed to assess the validity and reliability of a scale developed to measure self-regulation levels among a sample of students with learning disabilities. The researcher constructed the scale, which in its final version comprised (17) items, categorized into three dimensions: Emotional regulation, Effortful control, and School behavior regulation. The study sample consisted of (32) students with learning difficulties in the upper elementary school, including (23) females and (9) males. This was accomplished by assessing the face validity and internal consistency of the scale and calculating its reliability through "Cronbach's alpha". The results indicated that the scale items demonstrated face validity according to the agreement of the expert judges. Moreover, the internal consistency of the self-regulation scale across its dimensions was verified. The overall "Cronbach's alpha" coefficient for the scale was (0.526) indicating an acceptable level of reliability. This confirms that the scale is a dependable tool for measuring self-regulation levels among students with learning disabilities in upper elementary school.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Learning disabilities
  • Self-Regulation
  • Scale‎