استكشاف إبداع معلمي التربية الدينية في المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية من خلال استجاباتهم على مقياس الإبداع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس/كلية التربية / جامعة الملك سعود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تحقيق هدفين: تقييم مستويات الإبداع المبلغ عنها ذاتيًا من قبل معلمي المرحلة المتوسطة لمادة الدين في مدينة الرياض، وفحص الفروق في الإبداع بناءً على سنوات الخبرة التدريسية والجنس. شارك في الدراسة 237 معلمًا بشكل تطوعي. أشارت النتائج إلى أن غالبية المعلمين اعتبروا أنفسهم ذوي ميول قوية نحو الإبداع. ومع ذلك، لم تُظهر النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية في الإبداع بناءً على سنوات الخبرة التدريسية أو الجنس (p > .05). تم استخدام الإحصائيات الوصفية لحساب متوسط درجات الإبداع لكل مشارك، كما تم استخدام تحليل التباين الأحادي (ANOVA) لاختبار الفروق بناءً على سنوات الخبرة التدريسية. وأُجري اختبار "تي" للعينة المستقلة لاستكشاف الفروق المحتملة بين الذكور والإناث في درجات الإبداع. أجريت جميع التحليلات بمستوى دلالة إحصائية أقل من 0.05.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Exploring the Creativity of Religious Middle School ‎Teachers’ Responses on Creativity Scale: Saudi ‎Arabia

المؤلف [English]

  • Sultan Alotaibi
curriculum and instruction department/ Education college, King Saud University 
المستخلص [English]

This research has two main objectives: first, to identify the mean score of creativity self-reported by Religious middle school teachers; and second, to examine group differences in creativity scale responses based on teachers' years of teaching experience and gender (male and female). A sample of 237 Religious middle school teachers in Riyadh City volunteered to participate in this research. The result of this research showed that the majority percentage of religious middle school teachers perceived themselves to have a high inclination toward creativity. There were no statistically significant differences on the scale of Creativity based on the years of teaching experience and gender, both male and female of Religious middle school teachers (p > .05). Descriptive statistical methods were used to calculate the mean score for each participant on the scale used in this research. One-way ANOVA was used to determine if there are differences in the scores of the Creativity Scale based on the years of teaching experience of Religious middle school teachers. An independent-sample t-test was run to determine whether there were differences in the scores on the Creativity Scale based on the gender of both male and female Religious middle school teachers. all analyses were performed using a level of statistical significance of p < .05.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Creativity
  • Teacher
  • Religious education teachers