‏ تصور مقترح لمتطلبات تفعيل برامج التربية التعويضية ‏للتلاميذ المتعثرين قرائيًا وكتابيًا ولغويًا وحسابيًا ‏بمدارس التعليم العام ومدارس التربية الخاصة من ‏منظور علم الأعصاب التربوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة المنيا

المستخلص

       هدف البحث إلى تعرف الإطار الفكري لبرامج التربية التعويضية للتلاميذ المتعثرين قرائيًا وكتابيًا ولغويًا وحسابيًا في مدارس التعليم العام ومدارس التربية الخاصة من منظور علم الأعصاب التربوي، كما هدف البحث تعرف فلسفة وأهداف برامج التربية التعويضية، كما هدف البحث تعرف اِسْتِرَاتيجيات إدارة برامج التربية التعويضية، كما هدف البحث تعرف خطوات واِسْتِرَاتيجيات الأهلية للتلاميذ المتعثرين قرائيًا وكتابيًا ولغويًا وحسابيًا، كما هدف البحث الوقوف على العلاقة بين علم الأعصاب التربوي والتعليم التعويضي للتلاميذ المتعثرين، وتعرف أهم طرق تمويل برامج التربية التعويضية، وتعرف أنواع برامج التربية التعويضية القائمة على الأدلة للتلاميذ المتعثرين، واِعْتمد الباحث على المنهج الاستشرافي، بالإضافة إلى اِسْتِخْدام المنهج الوصفي التحليلي، باعتبارهما المنهجين المناسبين للبحث، وتوصلت نتائج البحث إلى بعض متطلبات تفعيل برامج التربية التعويضية للتلاميذ المتعثرين منها ضرورة تدريب المعلمين أثناء الخدمة على كيفية تطبيق برامج التربية التعويضية، كما يحتاج المعلمون إلى توسيع معارفهم ومهاراتهم حول التعليم التعويضي وخدمات الدعم التعويضية وطرق دعم وعلاج التلاميذ المتعثرين، وضرورة اِسْتِخْدام أهداف وممارسات ومواد تعليمية منفصلة أو مبسطة بشكلٍ كبيرٍ كبديل للمناهج الدراسية للتلاميذ المتعثرين يزيد من اِكْتِسَابهم للمهارات الأكاديمية المختلفة وبالتالي نجاحهم في البيئة الصفية، كما توصلت الدراسة من خلال التصور المقترح إلى بعض المتطلبات والآليات المقترحة لتطبيق البرامج التعويضية منها تقديم الدعم المالي لبرامج التربية التعويضية بعيدًا عن برامج التربية الخاصة، واستخدام الوسائل التعليمية والتكنولوجية والتقنية المتطورة في التدريس للتلاميذ المتعثرين، وزيادة كثافة ومدة التدريس والتدخل التعويضي إذا كان التدريس لا يُحرز تقدمًا.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed conception of the requirements for activating compensatory ‎education programs for students who are struggling in reading, writing, language ‎and arithmetic in general education schools and special education schools from ‎the perspective of educational neuroscience ‎

المؤلف [English]

  • Wael Kamal eldeen
Faculty of education Alminya University
المستخلص [English]

     The research aimed to know the intellectual framework of compensatory education programs for students who are struggling in reading, writing, linguistics and arithmetic in general education schools and special education schools from the perspective of educational neuroscience, as the research goal is to know the philosophy and objectives of compensatory education programs, as the research goal is to know the strategies for managing compensatory education programs, and the research goal is to know the steps and strategies of eligibility for students who are struggling in reading, writing, linguistics and arithmetic, and the research goal is to stand on the relationship between educational neuroscience and compensatory education for students The researcher relied on the forward-looking approach, in addition to the use of the descriptive analytical approach, as the appropriate approaches to research, and the results of the research reached some requirements for activating compensatory education programs for defaulting students, including the need to train in-service teachers on how to apply compensatory education programs, and teachers need to expand their knowledge and skills about compensatory education and services Compensatory support and methods of supporting and treating defaulting students, and the need to use separate or greatly simplified educational goals, practices and materials as an alternative to curricula for defaulting students that increases their acquisition of various academic skills and thus their success in the classroom environment, and the study also reached through the proposed perception some of the requirements and mechanisms proposed for the application of compensatory programs, including providing financial support for compensatory education programs away from special education programs, and the use of advanced educational, technological and technical means in Teaching to struggling pupils, increasing the intensity and duration of teaching and compensatory intervention if teaching is not progressing.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Activation requirements
  • programs
  • compensatory education
  • students who ‎are struggling in reading
  • writing
  • language and arithmetic
  • general education ‎schools and special education schools
  • educational neuroscience.‎