دور كليات التربية في نشر ثقافة التعليم الأخضر المعزز بالتكنولوجيا الخضراء والوعي بالمواطنة المناخية لدى معلمي المستقبل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة سوهاج

المستخلص

هدفت الدراسة إلى نشر ثقافة التعليم الأخضر المعزز بالتكنولوجيا الخضراء لدى طلاب كليات التربية معلمي المستقبل، ونشر ثقافة الوعي بالمواطنة المناخية لدى طلاب كليات التربية معلمي المستقبل، وذلك من خلال برنامج إعداد المعلم الذي تقدمه كليات التربية لطلابها في جميع التخصصات الأكاديمية الذين سيتولون بدورهم نشر ثقافة التعليم الأخضر والوعي بالمواطنة المناخية لدى طلابهم بمراحل التعليم المختلفة، من رياض الطفال وحتى نهاية المرحلة الثانوية، وذلك لتحقيق أهداف التنمية المستدامة على ضوء أهداف رؤية مصر 2030. وقد أوضحت الدراسة واقع التعليم وتغير المناخ في مصر، وفلسفة التعليم الأخضر، والعلاقة بين التعليم الأخضر الوعي بالمواطنة المناخية، ثم تم عرض الاجراءات المقترحة لتعزيز دور كليات التربية في نشر ثقافة التعليم الأخضر المعزز بالتكنولوجيا الخضراء والوعي بالمواطنة المناخية لدى معلمي المستقبل، ومنها تغيير رؤية كلية التربية في العصر الحالي، وأيضًا أهداف التعليم الأخضر في كليات التربية، بالإضافة إلى توفير بيئة تعليمية تعزز مفهوم التعليم الأخضر أو التنمية المستدامة وتسهم في اعداد الطلاب المعلمين، وأن يكون دور لبرنامج إعداد المعلم بكليات التربية- بجوانبه الأربعة- في نشر ثقافة التعليم الأخضر المعزز بالتكنولوجيا الخضراء لدى الطلاب المعلمين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The role of colleges of education in spreading the culture of green education enhanced by green technology and awareness of climate citizenship among future teachers

المؤلف [English]

  • Badriya Hassanein
Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

The study aimed to spread the culture of green education enhanced by green technology among students of colleges of education, future teachers, and to spread the culture of climate citizenship awareness among students of colleges of education, future teachers, through the teacher preparation program provided by colleges of education to their students in all academic specializations, who will in turn undertake to spread the culture of green education and climate citizenship awareness among their students at different educational stages, from kindergarten to the end of secondary school, in order to achieve the goals of sustainable development in light of the goals of Egypt's Vision 2030. The study clarified the reality of education and climate change in Egypt, the philosophy of green education, and the relationship between green education and climate citizenship awareness. Then, the proposed procedures were presented to enhance the role of colleges of education in spreading the culture of green education enhanced by green technology and climate citizenship awareness among future teachers, including changing the vision of the college of education in the current era, as well as the goals of green education in colleges of education, in addition to providing an educational environment that enhances the concept of green education or sustainable development and contributes to preparing student teachers, and that the role of the teacher preparation program in colleges of education - with its four aspects - is to spread the culture of green education enhanced by green technology among student teachers.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Green education
  • green technology
  • climate citizenship