برنامج مقترح قائم على التعلم المدمج لتنمية مهارات إعداد الاختبار التحصيلي الرقمي في الرياضيات لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة العريش

المستخلص

 هدف البحث الحالي إلى قياس فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم المدمج في تنمية مهارات إعداد الاختبار التحصيلي الرقمي في الرياضيات لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية؛ وللتحقق من ذلك تم اعداد قائمة بمهارات إعداد الاختبار التحصيلي الرقمي في الرياضيات الواجب تنميتها لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية، وتم إعداد أدوات المعالجة التجريبية وتمثلت في البرنامج المقترح القائم على التعلم المدمج، كما تم إعداد أدوات القياس، وتمثلت في اختبار الجانب المعرفي لمهارات اعداد الاختبار التحصيلي الرقمي في الرياضيات، وبطاقة ملاحظة الجانب العملي لمهارات اعداد الاختبار التحصيلي الرقمي في الرياضيات، وتم اختيار عينة البحث التي تكونت من مجموعة واحدة من طلاب الدراسات العليا المقيدين بالدبلوم المهنية شعبة تخطيط وتطوير المناهج بكلية التربية جامعة العريش، وتوصل البحث إلى فاعلية البرنامج المقترح القائم على التعلم المدمج في تنمية مهارات إعداد الاختبار التحصيلي الرقمي في الرياضيات لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية عينة البحث، وأوصى البحث بضرورة الاهتمام بتنمية مهارات التقويم الرقمي في الرياضيات لدى طلاب كلية التربية باستخدام استراتيجيات متنوعة من التعلم المدمج.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Proposed program based on Blended Learning in developing skills for preparation the Digital Achievement test in Mathematics for postgraduate students at the faculty of education

المؤلف [English]

  • Nabil Gad
Curriculum & Methodology department faculty of education - Alarish university
المستخلص [English]

   This research aimed to  measure the effectiveness of A proposed program based on blended learning in developing skills for preparation the digital achievement tests in mathematics for postgraduate students at the faculty of education. For achieving this, a list of digital achievement  test  Preparation Skills in mathematics for postgraduate students at the faculty of education is limited and the tool of experimental processing is prepared. It consisted of  A proposed program based on Blended Learning . Also, the measuring tools consisted of  testing the cognitive aspect of digital achievement  test Preparation skills in mathematics, Practical side  Note card for digital achievement  test Preparation Skills in mathematics. A sample of research consisting of one group of postgraduate students enrolled in professional diploma  Division of curriculum planning and Development of at the faculty of education University of Al-Arish. The research revealed the effectiveness of A proposed program based on Blended Learning in developing skills for preparation the digital achievement tests in mathematics for postgraduate students at the faculty of education , The research recommended that attention should be paid to developing digital evaluation skills in mathematics among students of the Faculty of education using various strategies of blended learning .                

الكلمات الرئيسية [English]

  • Blended Learning
  • skills for preparation Digital achievement tests in Mathematics